Hoe maak ik mijn eigen bezoekersvragen aan?

Ontdek wat bezoekersinformatie is, hoe ze werkt, wat je ermee kunt doen en hoe je je eigen vragen kunt stellen.


In essentie is bezoekersinformatie informatie die je kunt verzamelen door tijdens het bestelproces bepaalde vragen te stellen aan je kaartkopers. Bezoekersinformatie is daarom ontzettend waardevol.

Door vragen per ticket of per bestelling toe te voegen, kun je meer informatie over je bezoekers verzamelen, wat je kan helpen om je doelgroep bij toekomstige promotiecampagnes efficiënter te bereiken. Bezoekersinformatie kan ook gebruikt worden om je evenement effectiever voor te bereiden.

Stel je voor dat je bijvoorbeeld een 'Cocktail Night' organiseert, en graag wilt weten welke cocktails het populairst zijn. Zo kun je namelijk de juiste voorraden inslaan. Je kunt onze bezoekersinformatie functie gebruiken om de vraag te stellen: 'Wat is je favoriete cocktail?'.

We hebben een flink aantal veel voorkomende vragen voorgeladen in ons systeem (voornaam, achternaam, woonplaats, leeftijd, enz.). Je kunt deze gebruiken om bezoekersinformatie te verzamelen, maar in deze gids laten we je zien hoe je je eigen aangepaste vragen kunt maken. Hiermee kun je de specifieke informatie krijgen die je nodig hebt.

EVENTIX TIP
Less is more. Vraag alleen informatie die relevant en essentieel is voor je evenement; vraag alleen om postcodes als je daadwerkelijk van plan bent post te versturen. Vergeet ook de GDPR niet.

Hoe verzamel ik mijn eigen bezoekersinformatie?

1.
Ga naar jouw ‘Dashboard’, klik links op ‘Beheren’ en kies ‘Bezoekersinformatie’.

2. Om een nieuw bezoekersvraag toe te voegen klik je op de blauwe button ‘nieuw’ rechts bovenin.

3. Je bent nu in de omgeving om je eigen gekozen bezoekersdata toe te voegen. Denk hierbij goed na over de informatie die je van je bezoekers wilt vragen, ook met het oog op de nieuwe Europese wetgeving die eraan gaat komen.

EVENTIX TIP
Probeer bij het maken van je eigen vragen te denken aan dingen die je in de toekomst opnieuw kunt gebruiken. Al je vragen worden in de rubriek bezoekersinformatie opgeslagen voor later gebruik.


Je ziet verder de kopjes ‘type’ en ‘validatie’ staan. De types staan voor de manier waarop je het antwoord wil krijgen. De validatie houdt simpelweg in dat de bezoeker een actie moet ondergaan om zijn antwoord ‘geldig’ te maken. Geen zorgen, we gaan alle opties verduidelijken.


4.
Het ‘type’: Dit is de manier waarop je de antwoorden binnen wilt krijgen.

Getal: Je bezoeker kan alleen antwoord geven door een getal in te voeren. Dit is prettig bij bijvoorbeeld de vraag ‘Wat is je leeftijd?’

Datum: Je bezoeker kan alleen antwoord geven door een datum in te voeren. Dit kan handig zijn op de vraag ‘Wanneer ben je met ons voor het eerst in aanraking gekomen?’

Tekens: Je bezoekers kan antwoord geven door zowel letters als cijfers in te voeren. Dit is van toepassing op alle vragen die ‘open’ zijn.

Boolean: Een datatype waarbij alleen ‘ja’ en ‘nee’ als opties gegeven kunnen worden. Deze optie is handig als je een gesloten vraag stelt aan je bezoekers zoals in het getoonde voorbeeld.

Selectie (enkel): Je bezoeker kan slechts één optie kiezen van de door jouw opgegeven antwoordmogelijkheden. 

Selectie met keuze voor ‘Anders’: Je kunt een aantal opties geven met de vrijheid voor je bezoeker om onder het kopje ‘Anders’ een door de bezoeker gegeven optie te selecteren.

Selectie (meerdere): Je bezoeker kan meerdere antwoordmogelijkheden selecteren.


5.
De validatie: Op welke manier wil je dat de bezoekersdata geldig is? Je kunt hier meerdere opties toevoegen om een antwoord geldig te maken.

Letters: Je bezoekers mogen alleen letters invoeren om het antwoord geldig te maken.

Letters en cijfers: Je bezoekers kunnen alleen letters en cijfers invoeren om het antwoord geldig te maken.

Letters, cijfers en streepjes: Je bezoekers kunnen letters, cijfers en streepjes invoeren om het antwoord geldig te maken.

Na (datum): Je bezoekers moeten een datum na een bepaald tijdstip invoeren om het antwoord geldig te maken.

Voor (datum): Je bezoekers moeten een datum voor een bepaald tijdstip invoeren om het antwoord geldig te maken.

Vereist: Je bezoekers moeten verplicht een antwoordmogelijkheid invoeren om het antwoord geldig te maken.

Vereist als: Dit is vereist als er een bepaalde optie van toepassing is op het antwoord van je bezoekers.

Vereist tenzij: Dit is vereist als er een bepaalde optie NIET van toepassing is op het antwoord van je bezoekers.

Vereist i.c.m.: Dit is als je bezoeker een bepaald antwoord geeft waardoor deze actie vereist wordt om het antwoord geldig te maken.

Cijfers: Je bezoekers mogen alleen cijfers invoeren om het antwoord geldig te maken.

Verplicht accepteren: Je bezoekers moeten deze handeling accepteren om het antwoord geldig te maken.

Meerdere waarden: Je bezoekers moeten meerdere antwoorden (waarden) geven om het antwoord valide te maken.

Minimaal aantal cijfers: Je bezoekers moeten een antwoord geven met een minimaal aantal cijfers om het antwoord geldig te maken.

Datum: Je bezoekers moeten een datum invoeren om het antwoord geldig te maken.

E-mail: Je bezoekers moeten een e-mailadres invoeren om het antwoord geldig te maken.

Minimaal: Je bezoekers moeten een minimale waarde invoeren om het antwoord geldig te maken.

Maximaal: Je bezoekers kunnen een maximale waarde invoeren om het antwoord geldig te maken.

Reguliere expressie: Je bezoekers moeten één of meerdere ‘speciale tekens’ (bijvoorbeeld een ‘€’) toevoegen om het antwoord geldig te maken.

EVENTIX TIP
Denk goed na over welke validatie logisch is in combinatie met de vraag die je bij 'Bezoekersdata' heb gesteld.


De handleiding hierboven betreft het aanmaken van bezoekersdata in het algemeen. In twee opvolgende handleidingen lees je hoe je bezoekersdata per order/hoofdboeker en per ticket toe kunt voegen.


Bedankt voor het lezen! Mocht je vragen of feedback hebben, neem contact op via de chat of info@eventix.io.