Hoe gebruik ik tracking links?

Deze gids laat je de voordelen zien van het gebruik van trackers in je sociale media berichten.

Als organisator heb je de mogelijkheid om 'tracking links' te maken, maar misschien weet je niet helemaal wat die zijn en hoe je ze in je voordeel kunt gebruiken. In deze gids laten we je zien hoe je tracking links zo optimaal mogelijk kunt gebruiken.


Wat zijn tracking links?
Tracking links zijn unieke links naar je ticketshop die aan elk bericht dat je online plaatst gekoppeld kunnen worden. Het voordeel van de link aan je berichten te koppelen is dat je kunt bijhouden hoeveel mensen kaartjes kopen als gevolg van het bericht.

Een ander voordeel van een tracking link is dat je niet alleen weet waar de post geweest is, maar ook hoeveel mensen op de link klikken en wat het conversiepercentage is. Dit betekent dat je de effectiviteit van een bepaalde post of directe e-mail kunt meten door het aantal kliks te zien, het aantal verkochte kaartjes en de totale opbrengst. Je kunt veel leren over je doelgroep als veel bezoekers na een bepaalde post tickets kopen.

Wat is het voordeel voor mij als organisator?
Data wordt steeds belangrijker bij het bepalen van een marketingstrategie. Als organisator van een evenement zijn er allerlei vragen waar je waarschijnlijk over maalt: Wat kan ik doen om zo veel mogelijk bezoekers te trekken? Wat voor imago wil ik uitstralen? Hoe bereik ik zoveel mogelijk doelgroepen?

Om je een idee te geven van hoe het gebruik van tracking links voordelig kan zijn, geven we je een voorbeeld van een festival dat gebaseerd is op twee genres; house en techno. Laten we zeggen dat ieder genre een eigen podium krijgt.

Met tracking links kun je zien welke van je bezoekers een kaartje kochten naar aanleiding van de aankondiging van bepaalde artiesten op het techno podium. 

Je kunt de data die je hebt gebruiken om in de toekomst gepersonaliseerde inhoud voor je bezoekers te maken. Als je weet dat een aantal bezoekers kaartjes kochten omdat een bepaalde techno DJ werd aangekondigd, dan zou je een Spotify afspeellijst kunnen maken met de nieuwste releases van die artiest en andere uit je line-up. Zo dicht je de kloof tussen jou en je bezoekers en verminder je het risico op een daling in conversies.


Hoe maak ik een tracking link aan?

1. Ga naar jouw ‘Dashboard’, klik op ‘Tools’ en vervolgens op ‘Trackers’.

2. Je ziet nu een overzicht van alle tracking links die momenteel in gebruik zijn. Bovenaan het scherm zie je de knop; 'Nieuw'. Door hierop te klikken kun je een nieuwe tracker aanmaken door er een naam, beschrijving en platform aan te geven.

3. Zodra je op 'Opslaan' drukt, genereert het Dashboard een unieke tracking link, die je in het overzicht kunt opvragen.

4. Door nieuwe tracking links te gebruiken voor elke post die je maakt kun je bepalen welke het tot de meeste conversies leidden. Zo kun je de effectiviteit van je berichten meten.

EVENTIX TIP
Maak de namen en beschrijvingen van je trackers zo specifiek mogelijk. Als je eenmaal trackers over meerdere evenementen gaat gebruiken, kan het snel verwarrend worden als je niet meer weet welke tracker welke is.

Bedankt voor het lezen! Als je vragen of feedback hebt, neem dan contact met ons op via info@eventix.io