Ticketshop
Eenvoudig in je website te integreren
Andy 6 October, 2021 - 5 minuten leestijd
Soms wil je iets speciaals doen voor je trouwe bezoekers, en daarmee misschien zelfs de aandacht trekken van nieuwe bezoekers. Je kunt je publiek aantrekken door ze de kans te geven om als eerste tickets te kopen voor een aankomend evenement. Je kunt hiervoor gebruik maken van pre-registraties. In deze blog lees je hoe pre-registraties werken, wat de voordelen zijn en welke tools je kunt gebruiken om het proces zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Het proces waarbij mensen zich van tevoren registreren en daarmee de mogelijkheid hebben om als eerste tickets te kopen, noemen we pre-registraties. Bezoekers die zich al eerder dan de rest geregistreerd hebben, krijgen ook eerder dan de rest toegang tot de ticketshop. Daardoor kunnen zij al tickets bemachtigen vóór de reguliere ticketverkoop officieel van start gaat.
Voor zowel jouw bezoekers als voor jou als organisator zijn pre-registraties heel interessant. Met pre-registraties kan je jouw trouwe bezoekers in het zonnetje zetten en nieuwe bezoekers overhalen om naar jouw evenement te komen. Sommige bezoekers zijn zo enthousiast over je evenement dat ze zich maar al te graag willen registreren om als eerste tickets te kunnen kopen.
Voor jou als organisator is dit natuurlijk heel handig. Je hebt nog vóór de ticketverkoop begint een idee van je toekomstige bezoekers. Tijdens de registratie vullen de geïnteresseerde bezoekers al hun gegevens in. Hierdoor heb je al veel informatie over je bezoekers, bijvoorbeeld hun leeftijd, geslacht en woonplaats. Dit zijn allemaal zaken die je verder kunt inzetten voor de marketing van je evenement.
In onze App Library vind je onze pre-registratie app die onze vrienden bij D'Agostino Digital hebben gebouwd om het proces rondom pre-registraties zo soepel mogelijk te laten verlopen. In de app kun je precies instellen hoe je je registratieformulier wilt vormgeven. Je kunt ook kiezen aan welke MailChimp-lijst je de inschrijvingen wilt toevoegen. Hieronder zie je een voorbeeld:
Het voordeel van het gebruik van de pre-registratie app boven een ander online formulier, zoals Google Forms, is dat je de achtergrond en banner afbeeldingen kunt instellen zodat ze bij je huisstijl passen. Dat betekent dat je dingen als dit kunt doen:
Als je je pre-registratieformulier hebt vormgegeven, kun je deze gemakkelijk op alle platformen delen door de link in de rechter bovenhoek van de app te kopiëren.
Nadat mensen zich hebben geregistreerd, heb je de e-mailadressen van de geïnteresseerde bezoekers. Om deze bezoekers makkelijk vroegtijdige toegang te geven tot je ticketshop, kun je gebruikmaken van onze actiecodes. In dit geval geef je ze alleen geen korting, maar een unieke code waarmee ze toegang tot de shop hebben en als eerste tickets kunnen kopen.
Actiecodes kun je gemakkelijk aanmaken in ons Dashboard. Je kunt zoveel unieke codes aanmaken als je wil en beslissen hoe vaak ze geldig zijn per order. Wil je weten hoe je dat moet doen?
Lees dan onze handleiding over actiecodes.
Als je de actiecodes hebt aangemaakt, kun je deze via MailChimp automatisch versturen naar de mensen die zich hebben geregistreerd. Hiervoor moet je gebruikmaken van de zogenaamde merge tags in MailChimp. Een merge tag is eigenlijk een code, waarmee MailChimp automatisch bepaalde gepersonaliseerde informatie toevoegt aan je e-mailcampagne. In dit geval hebben we dus een merge tag nodig die automatisch codes verstuurt die je eerder hebt gegenereerd. MailChimp heeft hiervoor een speciale merge tag, die dit proces eenvoudig maakt. Wil je weten hoe je deze merge tag moet instellen? Lees danhier onze handleiding over merge tags.
Nu dat je de merge tags hebt ingesteld, kun je een mail versturen naar je bezoekers met hun unieke actiecode waarmee ze tickets kunnen kopen. Leg in deze mail duidelijk uit hoe(vaak) je bezoekers de actiecodes kunnen gebruiken en (tot) wanneer ze vroegtijdige toegang hebben tot de ticketshop.
Daarnaast wil je ze aanmoedigen om gebruik te maken van je actiecode en een ticket te kopen. Het is hierbij belangrijk om je mails persoonlijk te maken. Mensen willen als individu aangesproken worden in plaats van met ‘Beste bezoeker’. Door personalisatie in te zetten creëer je een persoonlijke band met je bezoekers en haal je ze over om je tickets te kopen. Lees dan onze blog over hoe je mails persoonlijker maakt en hoe personalisatie helpt om een sterkere band met je bezoekers te scheppen.
Natuurlijk is het goed om te weten of je campagne werkt en of je actiecodes zijn gebruikt. Als je wilt controleren welke codes gebruikt zijn ga je naar ons Dashboard. Druk op ‘Orders’ en ga naar de ‘Orderlijst’. Hier zie je precies welke bezoeker een code gebruikt heeft. Merk je dat je actiecodes massaal zijn gebruikt? Goed nieuws! Dat betekent dat er al vroegtijdig een grote interesse is voor je evenement.
Merk je dat bezoekers niet zoveel gebruik hebben gemaakt van je actiecodes? Dan is het wellicht een goed idee om je (e-mail)campagne aan te passen of om niet meer te werken met pre-registraties bij een volgende editie.
Bedankt voor het lezen! Als je vragen of feedback hebt, neem dan contact met ons op via info@eventix.io.