Ticketshop
Eenvoudig in je website te integreren
Andy 6 June, 2019 - 5 minuten leestijd
In deze blog lees je hoe je mails persoonlijker maakt en hoe personalisatie helpt om een sterkere band met je bezoekers te scheppen.
Personalisatie van mails is steeds belangrijker geworden, mensen willen als individu aangesproken worden in plaats van met ‘Beste lezer’. Door personalisatie in te zetten creëer je een persoonlijke band met je bezoekers. Je verkort de afstand en stopt energie en aandacht in je persoonlijke bezoekers. MailChimp maakt de personalisatie van mails makkelijk.
We hebben het vaker benoemd, het verplaatsen in je bezoekers. Om goed te kunnen personaliseren is het belangrijk om te weten wie je bezoekers zijn en wat ze leuk vinden. Hoe beter jij je in jouw bezoekers kunt verplaatsen, hoe waarschijnlijker dat je ze effectief bereikt.
Het creëren van een persoonlijke band met je bezoekers begint met je onderwerpregel. Het spreekt je bezoeker meer aan als je ‘Beste (..naam..), we hebben iets leuks voor je’ in de onderwerpregel zet, dan wanneer je ‘Beste bezoeker, we hebben iets leuks voor je’ gebruikt.
Het personaliseren van onderwerpregels wordt volgens een nationaal mailonderzoek weinig gedaan, maar het leidt tot een stijging van 10% van de COR (het aantal mails dat daadwerkelijk geopend wordt). Genoeg reden om de onderwerptitel te personaliseren.
Je kunt dit gemakkelijk via MailChimp doen. Wanneer je een nieuwe mailcampagne (via 'Campaigns') start, krijg je dit scherm te zien:
Wanneer je op ‘Add Recipients’ klikt, voeg je de ontvangers van je mail toe. Hier heb je direct de mogelijkheid om de aanhef te personaliseren. Kies als eerste de maillijst. Als je dit gedaan hebt, verschijnt er een optie ‘Personalize the ‘To’ field’. Als je een mail gaat versturen zorgt deze optie ervoor dat ‘andy@eventix.io’’ wordt veranderd in ‘Andy’ of ‘Andy Greenwood’.
Spreek de ontvanger altijd persoonlijk aan. Het is fijner om een mail te ontvangen in de vorm van “Beste Andy” in plaats van “Beste bezoeker”.
Binnen Eventix heb je de mogelijkheid om een export van je klantenbestand te maken die je voor je Direct Mailing kunt gebruiken. Je exporteert direct de voornaam, achternaam, e-mailadres en de vraag of de bezoeker op de hoogte wil worden gehouden of niet (bijv. met een nieuwsbrief).
Met MailChimp is een aanhef zo toegevoegd. Als je jouw mail gaat designen (via 'Templates') voeg je een aanhef gemakkelijk toe in een tekstvak die je door middel van “drag & drop” in het juiste veld sleept.
Vervolgens bepaal je hoe je de ontvangers wil aanspreken. Dit kan door middel van ‘Merge Tags’.
Je kunt namelijk nog een stap verder gaan als het gaat om de aanhef. Wanneer je bijvoorbeeld een zakelijk evenement organiseert, kun je ook bedrijfsnaam (Company Name) toevoegen als ‘aanhef’ zoals in onderstaand gifje te zien is.
Gifjes dragen zeker bij aan personalisatie en hebben meer voordelen. Ze vallen meer op, voegen humor toe en een beeld zegt toch meer dan duizend woorden? Let wel op dat je niet teveel doorslaat met de gifjes. De grens tussen een glimlach en een frons is dun.
Het gebruiken van je huisstijl zorgt voor herkenning bij je bezoekers. Neem bijvoorbeeld Coolblue, zij zullen nooit afwijken van het kleurgebruik en de karakteristieke tone of voice. Wanneer ze dit wel zouden doen, raken ze gegarandeerd klanten kwijt omdat Coolblue niet meer herkenbaar is.
Stem je lettertype, kleurgebruik en beelduitingen op elkaar af en zorg dat ze elkaar versterken. Wat je sowieso kunt doen is het toevoegen van je logo aan de mails. Een logo in je mail straalt autoriteit uit en is een makkelijke manier om vaak je logo te laten zien. Herhaling zorgt er tenslotte voor dat je bezoekers sneller een beeld of logo zullen onthouden.
Het toevoegen van beelduitingen en het designen van mails gaat gemakkelijk via MailChimp. Ga naar 'Content' bij 'Templates'. Sleep het soort content dat je wil toevoegen naar de preview van je mail.
Wanneer dit hebt gedaan, sleep je de afbeelding die je wilt plaatsen naar de ‘box’ of upload je de afbeelding door op ‘Browse’ te klikken.
Kies voor een herkenbare tone of voice en hou deze aan. Het is belangrijk dat je bezoekers je herkennen en weten waar je voor staat. Kies een tone of voice die bij je evenement past. Bijvoorbeeld als je een carnavalsfeest organiseert, mis je je doel als je een formele tone of voice gebruikt. Andersom geldt uiteraard hetzelfde; wanneer je een zakelijk evenement organiseert is een formele tone of voice aan te raden.
Wanneer je geboortedatum meeneemt als Bezoekersinformatie weet je wanneer iemand jarig is. Gebruik deze kennis! Het is altijd leuk om gefeliciteerd te worden op je verjaardag. Wanneer je de felicitatie combineert met een cadeautje - zoals een korting of een plek op de gastenlijst - zal de bezoeker zich gevleid voelen en sneller naar jouw evenement gaan.