Ticketshop
Eenvoudig in je website te integreren
24 September, 2020 - 5 minuten leestijd
Je hebt een evenement georganiseerd en je wilt weten wie de bezoekers zijn. Logisch, kennis over je doelgroep helpt je om je evenement meer op maat te maken en af te stemmen op wat je bezoekers willen. Reeds verzamelde informatie over je bezoekers kun je als klantenbestand downloaden en in je voordeel gebruiken. Loop in deze blog mee met onze 'bierproeverij' en ontdek wat je met een klantenbestand kunt.
Stel je voor dat jij en ik bierproeverijen in de buurt van Tilburg organiseren. Jij bent de smaakmeester en ik? Ik hou gewoon van bier.
De afgelopen maanden zijn we vol passie in de weer geweest met hop, gist en verschillende smaaktonen en hebben uiteindelijk onze eerste bierproeverij georganiseerd.
Na de eerste editie hebben we, uiteraard onder het genot van onze goudgele rakkers, de koppen bij elkaar gestoken en besproken wat we de komende proeverijen willen verbeteren:
Je voelt het al aankomen:
Bij alle ‘’to do’s’’ komt een klantenbestand om de hoek kijken.
Als eerste is het natuurlijk belangrijk dat we ons klantenbestand hebben gedownload. We hebben dit nog nooit gedaan en lezen eerst deze handleiding.
Met het systeem van Eventix kunnen we een klantenbestand op verschillende manieren downloaden, zoals we in de afbeelding zien. Omdat we mails met updates willen sturen selecteren we ‘Direct Mail’.
We openen het bestand en zien dit op ons scherm verschijnen:
Naast het opgegeven e-mailadres is de laatste kolom ontzettend belangrijk. Dit heeft te maken met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG, ook wel bekend als de GDPR). Sinds 25 mei 2018 mogen we niet meer zomaar mails sturen en bepaalt een bezoeker of we ‘Updatemails’ mogen sturen. Als je een 1 ziet wil de bezoeker op de hoogte gehouden worden, staat er een 0 vanzelfsprekend niet.
Daarnaast zien we dat de meeste mails hetzelfde domein hebben, hieruit kunnen we opmaken dat het bezoek aan onze proeverij waarschijnlijk een bedrijfsuitje is geweest. Als we dit vaker terug zien komen in ons klantenbestand kunnen we overwegen om een ‘bedrijfsuitjespakket’ aan te bieden.
Het tweede aandachtspunt is het werven van sponsoren en ons klantenbestand is hierbij van onschatbare waarde. Een potentiële sponsor stelt als eerste de vraag ‘’Wat heb ik eraan als ik de bierproeverij sponsor?’’.
Het antwoord: ‘’De doelgroep van het bedrijf komt naar de proeverij en zijn potentiële kopers van mijn product of service.’’
Om onze doelgroep te achterhalen gaan we terug naar het downloaden van ons klantenbestand. Bij het sturen van mails hebben we ‘Direct Mail’ geselecteerd, in het geval van sponsoren werven kiezen we voor ‘Orders’.
Na het downloaden openen we het bestand en zien we de volgende gegevens:
(Het scherm is een bewerkte weergave. Een ‘origineel’ klantenbestand bevat nog een aantal extra kolommen, zoals trackers en actiecodes.)
EVENTIX TIP: Ticket(s) kwijt?
Is een bezoeker bij de entree zijn ticket(s) kwijt? Zoek op naam en vind het order ID van het ticket in de eerste kolom.
Voor een sponsor zijn alleen de laatste drie kolommen relevant.
Deze kolommen maken 3 dingen bekend:
Dit is waardevol als we sponsors gaan benaderen. Je kunt je voorstellen dat de eigenaresse van een nagelsalon in lachen uitbarst als we met mannen tussen de 24 en 35 aan komen zetten. Het benaderen van een barbier heeft meer kans op succes, het zijn tenslotte allemaal mannen die op z’n tijd hun kapsel in model willen.
Naast het sturen van mails en het benaderen van sponsoren is een klantenbestand nuttig als we Facebook als instrument gaan gebruiken.
We hebben een beeld van onze doelgroep en willen deze kennis gebruiken om op Facebook te adverteren. Bijvoorbeeld de kennis waar onze proevers vandaan komen.
We kunnen ervoor kiezen om bij het maken van een aangepaste doelgroep om in de regio Groningen te adverteren, maar we willen zoveel mogelijk bierliefhebbers die ook daadwerkelijk langskomen bereiken. De kans dat liefhebbers, hoe goed ons bier ook is, van Groningen naar ons komen is niet zo groot. Het is veel logischer om de driehoek Tilburg-Den Bosch-Eindhoven in te stellen als advertentiegebied.
Naast een aangepaste doelgroep kunnen we ons klantenbestand gebruiken om soortgelijke doelgroepen te benaderen.
Bij het zoeken naar soortgelijke doelgroepen gebruikt Facebook kenmerken (identifiers) van onze bezoekers. Jij en ik hebben die kenmerken ook. Sterker nog, ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat jij en ik in een klantenbestand zitten dat gebruikt is om op zoek te gaan naar soortgelijke doelgroepen.
Belangrijk is dat we ons klantenbestand als CSV (Comma Separated Values) downloaden. Dit is het bestandsformaat dat Facebook gebruikt als het op zoek gaat naar soortgelijke doelgroepen. Voordat we het bestand uploaden, moeten we eerst zorgen dat de komma’s in het bestand gescheiden zijn. Als we dit hebben gedaan uploaden we het klantenbestand, pakken een zelfgebrouwen biertje en laten Facebook het werk doen. Op naar nieuwe fijnproevers!