Ticketshop
Eenvoudig in je website te integreren
5 December, 2019 - 6 minuten leestijd
Non-profit organisaties, zoals poppodia, hebben vaak geen budget om (dure) advertenties via Google aan de consument te laten zien. Google helpt non-profit organisaties met een speciale non-profit toepassing: Google Ad Grants. Wat dit precies is en wat je moet doen om Ad Grants te mogen gebruiken lees je in de blog!
Om Google Ad Grants beter te begrijpen is een kleine introductie van Google Ads belangrijk. Google Ads is het advertentieprogramma van Google. Google Ads geeft adverteerders, (online) marketeers en Ads-specialisten de mogelijkheid om een advertentie aan de gebruikers van de zoekmachine te laten zien.
Daarnaast geeft Google Ads informatie over het aantal keren dat een zoekterm in Google gezocht wordt (search volume), hoeveel het jou kost als een gebruiker op jouw link klikt (Cost-per-click/CPC) en hoeveel bedrijven met dezelfde term aan het adverteren zijn (concurrentieniveau).
Google Ad Grants is een toepassing van Google Ads voor non-profit organisaties; ondernemingen waarbij geld verdienen niet het voornaamste doel is. Voorbeelden van non-profit organisaties zijn stichtingen die zich focussen op culturele ontwikkelingen, zoals een poppodium.
Google Ad Grants is ‘gratis’ advertentiebudget voor non-profit organisaties, door Google liefkozend grantees genoemd. Het doel van dit ‘gratis’ geld is om door middel van advertenties potentiële donateurs en vrijwilligers te bereiken.
Google Ad Grants werkt volgens hetzelfde principe als Google Ads. Er zijn alleen een aantal voorwaarden (de link vind je als je verder leest) als een non-profit organisatie gebruik wilt maken van Google Ad Grants. Daarnaast beperkt Google de mogelijkheden van adverteren via Google Ad Grants. Dat laatste is logisch, anders heeft een non-profit organisaties dezelfde mogelijkheden als een bedrijf dat ‘echt’ geld gebruikt om te adverteren via Google Ads. Dit zou de verhoudingen tussen gebruikers van Google Ads & Ad Grants volledig scheef trekken.
De belangrijkste doelen van adverteren voor non-profit organisaties zijn de aandacht trekken van geïnteresseerden en conversie uitlokken. Deze groep geïnteresseerden zijn voor poppodia donateurs, maar vooral de vrijwilligers. Vrijwilligers zijn ontzettend belangrijk voor een poppodium.
Niet iedereen kan gebruik maken van Google Ad Grants. Je komt in aanmerking voor Google Ad Grants als je:
Alle voorwaarden vind je op de pagina van Google Grants.
Keyword research is sowieso aan te raden en bij Google Ad Grants is goed onderzoek nóg belangrijker. Je kunt tenslotte alleen tekstadvertenties laten zien met een maximale CPC van $2. Mensen klikken sneller op beeld en video. Daarnaast zijn er keywords die meer dan $2 per klik kosten. Je kunt uiteraard de strijd aan gaan, maar de kans dat je hoog in Google komt te staan is door de concurrentie - met hogere CPC - bijzonder klein.
Belangrijk is om keywords te vinden die relevant voor jouw organisatie zijn en niet meer dan $2 kosten.
De KeyWord Planner van Google of Ubersuggest zijn handige (en gratis!) tools om keyword research te doen.
Een advertentie wordt succesvol door een aantal factoren. Is de tekst duidelijk? Lokt het een Call To Action uit? Krijgen de juiste mensen de advertentie te zien?
Hoe sterk je advertentie ook is, als de advertentie niet te zien is binnen de geolocatie waar jouw doelgroep is, zul je nooit het volledige potentieel van een advertentie halen. Bijvoorbeeld als een poppodium in Noord-Limburg gaat adverteren, heeft het geen zin om te adverteren op de geolocatie ‘Groningen’. Hoe hoog de interesse ook is om vrijwilliger te worden, er is geen één vrijwilliger die 3 uur op en neer gaat.
Adverteren op geolocatie zorgt ervoor dat de advertentie binnen een bepaald gebied zichtbaar is. Wil je veel vrijwilligers die een (sterke) band met een stad hebben, kun je het beste die stad als geolocatie gebruiken. Wil je vrijwilligers die iets meer bekend zijn met de regio, kun je die regio als geolocatie gebruiken. Het adverteren op geolocatie kan op verschillende schalen zoals stad, regio of provincie.
Het is eigenlijk heel simpel. Meld je aan op de pagina van Google Ad Grants en je aanmelding wordt uitgebreid bekeken. Als je een Google Ad Grants status krijgt is het belangrijk dat je advertenties ‘non profit’ zijn. Een advertentie met ‘Koop tickets’ zal door Google als commercieel herkend worden. Wanneer Google dit merkt, kun je je Google Ad Grant-status kwijtraken en dat zou zonde zijn.
EVENTIX TIP: Gebruik twee Google Ad-accounts
Door de beperkingen van Google Ad Grants raden we aan om óók een betaalde Google Ad-Account te gebruiken waar je de CPC (Cost-Per-Click) hoger dan $2 kunt instellen. Met een hoger ingestelde CPC kun je beter concurreren met bepaalde keywords en wél hoog komen te staan in Google.
Als je een tijdje, bijvoorbeeld een maand of kwartaal, aan het adverteren bent kun je de advertenties verbeteren. Doe dit niet iedere week, een week is te kort om conclusies over je advertenties te kunnen trekken. Google heeft namelijk tijd nodig om jouw advertentie goed mee te nemen met de zoekresultaten. Om je advertenties doorlopend te verbeteren geven we tien aandachtspunten die kunt gebruiken om het maximale uit Google Ad Grants te halen.
Als je meer wilt weten over Google Ad Grants geeft de pagina van Google je alle informatie. Als je meer wilt weten over ons kaartverkoopsysteem, kun je rechts in je scherm het chatvenster gebruiken om ons te begroeten! (We groeten terug!)