Ticketshop
Eenvoudig in je website te integreren
21 November, 2019 - 6 minuten leestijd
Spotify, de populaire streamingdienst is niet alleen voor de luisteraar handig, ook voor artiesten is het een manier hun muziek te verspreiden Uiteraard door de nieuwste releases te delen, maar ook door middel van persoonlijke afspeellijsten en een ‘Artist Pick’. Je zou denken dat alleen muzikanten een artiestenprofiel kunnen hebben, maar niets is minder waar. Ook als evenementorganisator kun je gebruik maken van een artiestenprofiel op Spotify. Het claimen van een artiestenprofiel geeft je veel meer opties om je evenement te promoten. Welke opties dit zijn en hoe je ze gebruikt lees je in de blog!
Een artiestenprofiel op Spotify geeft een ‘muzikant’ veel meer mogelijkheden. Sowieso kan de muziek van de muzikant in potentie door 180 miljoen Spotify gebruikers beluisterd worden. Daarnaast zijn er nog een aantal voordelen van een artiestenprofiel. Het is niet alleen het gebruik van afspeellijsten om je evenement te promoten of om een line-up bekend te maken. De voordelen die een muzikant op Spotify heeft, heb jij ook!
Het welbekende blauwe vinkje dat op alle social mediakanalen te vinden is, geeft aan dat je geverifieerd wordt door bijvoorbeeld Spotify. Het blauwe vinkje straalt autoriteit uit en wordt op het internet beschouwd als een keurmerk voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Het is niet voor niks dat ontzettend veel bedrijven die actief zijn op social media dolgraag een blauw vinkje bij hun Facebookpagina of hun profiel op Instagram willen hebben.
Voeg profielfoto’s en banners toe, schrijf een artiestenbio en personaliseer je artiestenprofiel. De bio kun je gebruiken om je evenement te beschrijven en te verwijzen naar pagina’s op Facebook, Instagram en LinkedIn. Let er bij het toevoegen van een profielfoto en banner op dat er zo min mogelijk tekst (datum van je evenement) in voorkomt. Spotify vindt dit, in tegenstelling tot Facebook, niet zo leuk.
We hebben het eerder over afspeellijsten van spotify gehad en hoe je deze in kunt zetten om de beleving rondom je evenement sterker te maken. Afspeellijsten kun je gebruiken om je line-up meer te promoten, de gedraaide platen op je evenement opnieuw te laten horen en de host te zijn van de pre-party.
De data van je luisteraars geeft je ontzettend veel info; leeftijd, locatie, geslacht en gerelateerde artiesten waar Spotifygebruikers naar luisteren. Gegevens over je luisteraars kun je bijvoorbeeld inzetten om een partner, die dezelfde doelgroep heeft, over de grens te trekken. Verder krijg je een overzicht van je dagelijks aantal luisteraars, streams en volgers.
Door middel van de Artist Pick licht je een release van een artiest of een muziektour uit. Als je een nummer als Artist Pick kiest, blijft deze 14 dagen uitgelicht. Als je er voor kiest om een tour uit te lichten, blijft de tour de ‘Artist Pick’ tot het laatste optreden van de tour geweest is.
De influencer, over de betekenis valt te discussiëren, maar kort gezegd is een influencer de ambassadeur van een merk. In dit geval is ‘een merk’ jouw evenement. Maar wie zijn de influencers van jouw evenement?
Zijn dat de vloggers op YouTube of de promoters op Instagram? Kan, maar de échte influencers zijn de artiesten die je boekt. Zij verbinden tenslotte hun naam aan jouw evenement en jouw poster(s). Het grote voordeel van influencers is dat ze hun best voor je zullen doen. Wanneer ze dit niet doen, heeft dit invloed op hun eigen positie, branding en merken waarmee ze samen gaan werken.
Hoe zorg ik er dan voor dat de relatie die je als organisator met je artiesten hebt, sterker wordt?
Daar zijn verschillende manieren voor. Je kunt de eerder genoemde ‘Artist Pick’ gebruiken om een nieuwe release van een geboekte artiest uit te lichten of de artiest extra promoten in één van je afspeellijsten.
Een voorbeeld van een artiestenprofiel die geen artiest is, is het artiestenprofiel van Defected Radio. Defected Radio is de radioshow van Defected Records, een vooraanstaand Brits muzieklabel dat gefocust is op house. Zoals je ziet zijn de meest beluisterde platen de intro’s van de radioshows.
Om een artiestenprofiel op Spotify aan te maken is het belangrijk dat je muziek hebt om te uploaden. Dit hoeft geen daadwerkelijke plaat te zijn, het kan net als bij Defected de intro van een ‘radioshow’ zijn. Het opnemen van een plaat hoeft niet moeilijk te zijn. We gaan er vanuit dat je ongetwijfeld een goede relatie hebt met een aantal (geboekte) artiesten. Gebruik deze relatie om een kleine intro, zoals Defected heeft gedaan, van een afspeellijst op te nemen in hun studio.
Vervolgens heb je een muziekdistributeur nodig. Tot voor kort gaf ‘Spotify for Artists’ onafhankelijke muzikanten de mogelijkheid om zonder muzieklabel of distributeur, muziek via Spotify te verspreiden. Helaas is deze functie niet meer beschikbaar, maar er zijn nog genoeg opties om muziek op Spotify te krijgen. Bijvoorbeeld Emubands, een muziekdistributeur waar je voor het releasen van een plaat op Spotify (en overige bekende streamingdiensten) eenmalig 32,50 euro betaald. Als je ziet welke voordelen, zoals eerder in deze blog benoemd, een artiestenprofiel oplevert is het de investering dubbel en dwars waard.
Zorg er wel voor dat de ‘muziek’ die je wilt uploaden op Spotify langer dan dertig seconden is. Een stream telt pas als een nummer langer dan een halve minuut is afgespeeld. Hoe meer streams een plaat heeft, hoe meer informatie de algoritmes van Spotify hebben om op zoek te gaan naar gerelateerde artiesten. Wanneer je hier voor zorgt, zul je zelf sneller als gerelateerde artiest zichtbaar worden. Daarnaast kun je geboekte artiesten, je influencer(s), vaak terug laten komen in afspeellijsten, waardoor ze sneller als gerelateerde artiest herkend zullen worden (en jij bij hun).
Wanneer je een account hebt aangemaakt bij Emubands, kun je een plaat insturen. Kies vervolgens de datum van release en Emubands doet de rest voor je. Uiteraard zijn er meer onafhankelijke distributeurs waar je gebruik van kunt maken.
We hebben het eerder over Songkick en het verspreiden van tickets gehad. Songkick is een platform dat het voor artiesten en evenementorganisatoren mogelijk maakt om optredens en concerten aan bekende muziekplatforms en streamingdiensten toe te voegen. Zo kunnen luisteraars van een geboekte artiesten direct via Spotify tickets kopen voor het evenement. Wanneer je als evenementenorganisator zelf een artiestenprofiel hebt, kun je gemakkelijk je evenement via Songkick delen en het aantal platforms waar tickets gekocht kunnen worden flink uitbreiden. In het gifje zie je hoe optredens van Kensington op Spotify te zien zijn.