Wat te doen aan het effect van iOS 14.5 op Facebook-advertenties

Andy 28 September, 2021 - 7 minuten leestijd

In deze blog lopen we door de wijzigingen in Apple's besturingssysteem in de iOS 14.5-update en hoe deze van invloed zullen zijn op Facebook-advertenties (een van de meest gebruikte tools voor organisatoren), wat je kunt doen om deze effecten te verminderen en welke alternatieven wij hebben bedacht om te zorgen dat jouw tracking onveranderd blijft.


iOS 14.5

In juni van 2020 kondigde Apple aan dat ze alle iOS 14.5-gebruikers om toestemming zouden vragen voor het gebruik van hun gegevens. Deze gegevens worden verstuurd via Apples App Tracking Transparency (ATT) framework. In de praktijk betekende dit dat gebruikers van iOS 14.5 een pop-up te zien zouden krijgen waarin ze apps expliciet moeten toestaan hun activiteiten te volgen. Als een gebruiker geen uitdrukkelijke toestemming geeft, kunnen bepaalde gebruikersgegevens niet door Apple verzameld en/of gedeeld worden.

facebook ios advertising


Consequences of iOS 14.5 for Facebook Advertising

Gebruikers van iOS 14.5 zullen zich dus specifiek moeten aanmelden. Als de cijfers vergelijkbaar zijn met die in de VS, zal slechts 4% van gebruikers toestemming geven. Kortom: een verlies van 96% van je gegevens onder iOS-gebruikers. Dit betekent dat het gebruik van Meta Pixel om conversies onder potentiële klanten op iOS te meten niet langer mogelijk zal zijn. Dit zijn enkele van de andere gevolgen die de implementatie van iOS 14.5 kan hebben voor Facebook-advertenties:

  • Algemene moeilijkheid bij het meten van conversies van app-gebruikers en doelgroepen.

  • Verminderde effectiviteit van advertenties als gevolg van minder nauwkeurige targeting. Dit komt omdat bepaalde specificaties (zoals leeftijd en geslacht) niet langer zullen worden ondersteund voor website- en app-conversies.

  • Elke app zal maximaal negen gelijktijdige iOS 14.5-campagnes kunnen uitvoeren en elke campagne zal beperkt zijn tot vijf advertentiesets met hetzelfde optimalisatietype. Zodra een campagne is gedeactiveerd, is er een periode van 72 uur voordat deze niet meer wordt meegeteld.

  • Je kunt je app slechts aan één advertentieaccount koppelen. Je kunt echter hetzelfde advertentieaccount gebruiken om op meerdere apps te adverteren.

  • Beperkingen bij het inschatten van de frequentie van advertenties. Met andere woorden: hoeveel mensen de advertentie zien.

  • Vertraagde rapportage van campagne-gerelateerde gegevens en conversies. Gegevens kunnen tot drie dagen later worden gerapporteerd.

  • Hogere advertentiekosten. Door het gebrek aan voldoende informatie zullen de kosten voor het voorspellen en optimaliseren van advertenties stijgen.

  • Er zullen slechts acht conversiegebeurtenissen per domein zijn (dit kunnen zowel standaard- als aangepaste conversies zijn). Conversiegebeurtenissen die niet tot deze acht behoren, kunnen niet langer worden toegevoegd voor campagneoptimalisatie.

  • Veiling is de enige beschikbare aankoopoptie wanneer je een advertentie aanmaakt voor iOS 14.5-apparaten; zowel bereik- als frequentieopties zijn niet beschikbaar.

  • Het conversieperiode wordt teruggebracht van '28-dagen-na-klik' en '7-dagen-na-view' naar '7-dagen-na-klik' en '1-dag-na-view'. Dit betekent dat je minder conversies zult meten. Vooral voor producten en diensten met een lange overwegingfase wordt het moeilijker om te meten hoe succesvol een campagne is.

  • Zodra de campagne is gepubliceerd, kun je de campagneswitch van iOS 14.5 niet meer in- of uitschakelen. Je moet de campagne dan uitschakelen of verwijderen.


Hoe beïnvloedt dit je campagnes?

Naar verwachting zullen aangepaste doelgroepen van de meeste (misschien wel alle) soorten websites in omvang afnemen naarmate iOS-gebruikers weigeren toestemming te geven om gevolgd te worden. Het kleine percentage gebruikers dat wel toestemming geeft zal hier van onschatbare waarde zijn, maar het totale aantal gebruikers zou mogelijk te klein kunnen zijn om doeltreffende aangepaste doelgroepen te bouwen.

Waar in het verleden website custom audiences opgesplitst werden volgens gebruikersgedrag (d.w.z. door een retargeting audience te bouwen voor elke fase van het gebruikersverloop of lookalike audiences te maken voor reeksen van waarde-conversies), zul je misschien zoveel mogelijk waardevolle gebeurtenissen moeten groeperen om een nieuwe website custom audience groot genoeg te maken.

Kaartkopers die geen toestemming geven zullen niet beschikbaar zijn voor retargeting en lookalike audiences met pixel-gebaseerde benaderingen. Dit komt omdat het niet mogelijk zal zijn om een potentiële kaartkoper uit je publiek op je website terug te koppelen aan dezelfde persoon op niet-eigen apps of websites.

Deze veranderingen gaan van kracht ongeacht welk ticketing platform je gebruikt en er zijn (bijna) geen manieren om het te vermijden.


Dus, wat kun je er aan doen?

Er zijn geen oplossingen die tracking herstellen naar de mogelijkheden van vóór iOS 14.5. Marketeers zullen zich moeten aanpassen aan de beperktere beschikbaarheid van trackinggegevens bij het targeten van hun publiek. Er zijn echter een aantal dingen die ervoor kunnen zorgen dat niet alle online marketingmogelijkheden helemaal verloren gaan.

Een vaak aangehaalde oplossing die je online vindt, is dat het verifiëren van je domein en het instellen van je Pixel-gebeurtenissen in volgorde van belangrijkheid op dat domein. Helaas werkt deze oplossing niet voor platforms zoals Eventix of andere ticketing platforms. Dat komt omdat de Pixel-gebeurtenissen afgevuurd worden vanuit het Eventix domein, en niet vanuit je eigen domein. Natuurlijk hebben we ons domein aan onze kant geverifieerd, maar we hebben geen ruimte binnen de huidige limieten om Pixel-evenementen voor elk van onze organisatoren in te stellen.

Platforms worden onevenredig hard getroffen door deze updates. We hebben echter twee manieren gevonden om ervoor te zorgen dat Facebook de Pixel-gebeurtenissen die in je Eventix ticketshop plaatsvinden blijft meten door gebruik te maken van Facebook's Conversion API. Voor zover we weten zijn we het eerste ticketing platform dat hiervoor oplossingen biedt.


Wat is Facebook's Conversion API?

Om te begrijpen wat Facebook's Conversion API is en hoe het je kan helpen, moet je het verschil begrijpen tussen cookie-based tracking en server-based tracking.

Cookie-based tracking

Cookie-based tracking is wat er voor de update gebeurde wanneer een bezoeker in een van onze ticketshops belandde. De cookie zou de gegevens via hun browser terugsturen naar Facebook. Hier waren al wat problemen, want ticketkopers konden de cookies gemakkelijk blokkeren. Met de komst van iOS 14.5 is het blokkeren van deze tracking gemakkelijker gemaakt voor Apple gebruikers. Wat is nu het alternatief?

cookie-based tracking ios 14 facebook

Server-based tracking

Net als bij een cookie-based platform komt de ticketkoper in de ticketshop, maar de informatie wordt niet langer via de app/webbrowser doorgegeven. In plaats daarvan worden de gegevens in feite via de client-server doorgegeven. Hier komt Facebook's conversie-API in het spel, die de gegevens (zoals je conversies) van je server verzamelt en ze naar Facebook stuurt.

Omdat dit de beperkingen van iOS 14.5 omzeilt, verbetert dit de hoeveelheid gegevens die je verzamelt, en daarmee de prestaties van je advertenties en de nauwkeurigheid van je rapportage. Wat je dus wilt doen is je Eventix ticketshop met Facebook verbinden, maar hoe doe je dat?

server-based tracking ios 14 facebook


Het tracken van evenementen via de Facebook Conversie API met Zapier

Zapier is een handig hulpmiddel dat je kunt gebruiken om tijdrovende handmatige processen te automatiseren. In dit geval kunnen we een automatisering maken - een zogenaamde 'Zap' - om informatie vanuit de Pixel in je Eventix ticketshop naar de Facebook Conversion API te versturen. Door dit te doen kun je de blokkade op app-tracking in iOS 14.5 helemaal omzeilen.

Wil je deze methode gebruiken om informatie van iOS 14.5 gebruikers te blijven verzamelen? We hebben een handleiding geschreven om je door het hele proceste leiden. In deze handleiding laten we je zien hoe je Zapier met je Facebook Business-account kunt verbinden en hoe je je Zap in Zapier kunt instellen.

Begin direct

Ontdek alle mogelijkheden en start vandaag nog met het verkopen van tickets!

Maak jouw ticketshop