8 oktober 2020 Facebook 5 min

Een rondleiding door Facebook Business Suite

Tjeerd Leendertse

Facebook is ontzettend handig en waardevol voor je evenement, maar door de updates die Facebook in de afgelopen jaren heeft doorgevoerd zag je soms door de bomen het bos niet meer. Tot deze maand.

Een rondleiding door Facebook Business Suite

In deze blog lees je:

  • Wat je met Facebook Business Suite kunt;
  • Hoe de nieuwe interface eruit ziet;
  • Hoe je Facebook Business Suite gebruikt.

Wat kun je met Facebook Business Suite?

Met Facebook Business Suite heb je de regie van je verschillende bedrijfsaccounts op één plek. Beheer je content, meldingen en advertenties van Facebook en Instagram makkelijk vanuit deze fonkelnieuwe controlekamer.

Hoe kun je gebruik maken van Facebook Business Suite?

1. Het algemene overzicht in Facebook Business Suite

Ga naar Business Facebook. Doordat Facebook zijn updates stap voor stap uitrolt kan het zijn dat je nog geen gebruik kan maken van de Business Suite. Vergeet dan niet deze blog op te slaan en op een later moment mee te doen aan de rondleiding.

facebook business suite overzicht

Het eerste wat opvalt is dat Facebook flink wat bomen heeft gekapt. De indeling is logisch en wanneer je wilt wisselen tussen verschillende bedrijfsaccounts doe je dit makkelijk door linksboven een ander account te selecteren. Het is vergelijkbaar met onze Company Switcher.

Daarnaast zie je direct hoe jouw recente posts presteren, openstaande berichten in Messenger en de statistieken van Facebook én Instagram.

EVENTIX TIP: Koppel je bedrijfsaccount van Instagram aan Facebook

Als je het maximale uit Facebook Business Suite wilt halen raden we aan om je bedrijfsaccount van Instagram aan Facebook te koppelen. In deze handleiding lees je hoe je dit doet.

2. Activiteit in Facebook Business Suite

Na het algemene overzicht gaan we naar ‘Activiteit’ in Facebook Business Suite. Dit is niet zo spannend, want dit zijn simpelweg de meldingen van betrokkenheidsacties op jouw Facebookpagina. Denk hierbij aan ‘likes’, reacties en ‘shares’.

facebook business suite activiteit

3. Postvak IN in Facebook Business Suite

facebook business suite Postvak In messenger

This is where the magic happens. Waar de ‘vernieuwde’ Activiteit van punt 2 niet zo spannend is, is het vernieuwde Postvak IN dat juíst wel. De update van Postvak IN zal voor evenementorganisatoren die veel gebruik maken van Instagram en Facebook als muziek in de oren klinken.

Alle berichten die naar jou gestuurd worden vind namelijk je op deze plek. Of dat het nu een Direct Message via Instagram, een bericht in Messenger of een reactie op een post is, ze komen allemaal op deze plek binnen.

EVENTIX TIP: Automatische reacties instellen met Facebook Business Suite.

Naast dat alle berichten van bezoekers en fans op deze plek binnenkomen biedt Facebook de mogelijkheid om je automatische reacties in te stellen. Dit doe je door op het onderste icoontje te klikken.

Hieronder zie je de omgeving als je op een Facebookpost wilt reageren:

facebook business suite post instagram bericht

4. Berichten in Facebook Business Suite

Na het Postvak IN gaan we naar de berichten in Facebook Business Suite. De term ‘berichten’ kan door het vorige punt verwarrend zijn, maar het gaat in dit geval om de posts die je plaatst en hoe de betrokkenheid op een post is.

Naast dat je de betrokkenheid ziet is dit de omgeving waar je posts plant en de periode van het overzicht van geplaatste post kunt veranderen. Ideaal als je in de archieven wilt duiken om te zien hoe posts in het verleden hebben gepresteerd.

facebook business suite berichten posts

5. Advertenties in Facebook Business Suite

Eén van de belangrijkste dingen die je wilt weten is hoe jouw advertenties presteren. Waar je voor de update van Facebook Business Suite al snel in een doolhof terecht kwam zijn de vernieuwde Advertenties in Facebook Business Suite een verademing.

Zoals je ziet zijn de verschillende advertentiedoelen duidelijk zichtbaar en zie je met één oogopslag de belangrijkste statistieken van een advertentie. Wanneer je op ‘Resultaten weergeven’ klikt heb je toegang tot alle statistieken van de specifieke advertentie.

advertenties facebook business suite

6. Statistieken in Facebook Business Suite

Meten is weten! Als je naar Statistieken in Facebook Business Suite gaat zie je een overzicht met algemene cijfers, trends en doelgroepen. Wat hier (vooral) interessant is zijn de cijfers over je doelgroep(en). Als je iemand zijn leeftijd, geslacht en woonplaats weet heb je belangrijke handvatten om zogenaamde persona te creëren.

Wat is een persona?
Een persona is de personalisering van je doelgroep (‘’wat is mijn ideale bezoeker?’’) en een dwarsdoorsnede met de belangrijkste en meest relevante kenmerken voor jouw evenement.

De persona van een masterclass voor zakenvrouwen is een ondernemende en ambitieuze vrouw van 35 die op de hoogte is van trends rondom het bedrijfsleven. Dat is een aanname, maar je kunt die aanname bevestigen met de statistieken over je doelgroep(en).

facebook business suite statistieken persona

Je kunt de gegevens over je doelgroep exporteren als CSV-bestand. Dit kun je vervolgens weer gebruiken om op zoek te gaan naar soortgelijke doelgroepen.

7. Meer tools in Facebook Business Suite

Als laatste biedt Facebook Business Suite ‘meer tools’. In dit menu zitten de instellingen waar je af en toe naar kijkt. De belangrijkste instellingen zijn:

  • Advertentiebeheer (die vind je ook als je op ‘Resultaten weergeven’ bij ‘Advertenties in Facebook Business Suite’ klikt);
  • Handelsbeheer (als je bijvoorbeeld merchandise via Instagram en Facebook wilt verkopen);
  • Gebeurtenisbeheer.

Gebeurtenisbeheer heeft alles maken met de Facebook Pixel en als je vaker onze blogs hebt gelezen kan het bekend in de oren klinken. We hebben er namelijk in de blogs ‘’Kun je nog adverteren zonder Facebook Pixel?" en de ‘’Introductie van de Facebook Pixel’’ over geschreven

Dit was de rondleiding! Als je vragen hebt zitten onze gidsen voor je klaar en zijn ze te bereiken via info@eventix.nl of de chat rechts in je scherm.

Wil je meer leren over het adverteren via Facebook?

Lees onze blogserie!
Author image

Tjeerd Leendertse

Content Marketeer

Schrijft over ticketing, beleving en marketing. Gelooft in de kracht van taal en is verliefd op mooie woord(grapp)en Gaat nóg een keer een boek schrijven.