WECANDANCE 2019

HET VERHAAL

WECANDANCE is een Belgisch festival dat bekend staat om het omtoveren van de stranden van Zeebrugge tot een luxe oase. Deze oase is voorzien van verschillende podia, drankjes en de beste catering die bourgondisch België te bieden heeft. Elke editie heeft een ander thema, dat wordt weergegeven in de productie van het decor en wordt verspreid door de bezoekers en trouwe fans van het festival. In 2018 heeft WECANDANCE voor Eventix gekozen, met een geschat bezoekersaantal van 35.000 in 2019 is het één van de grotere festivals van België.

Eén van de vele dingen die WECANDANCE uniek maakt, is hun samenwerking met PlayPass; een cashless systeem waarmee bezoekers consumptiemunten (of tokens) op een polsbandje zetten. Door dit systeem zijn fysieke consumptiemunten niet meer noodzakelijk op een festivalterrein. WECANDANCE had alleen 1 probleem; dit innoverende systeem was niet te integreren bij hun vorige ticketaanbieder.

Eventix heeft wél de middelen om PlayPass in een ticketshop te integreren. Sterker nog, Eventix heeft WECANDANCE een ‘one-stop-shop’ geboden waar bezoekers hun consumptiemunten en andere optionele producten, zoals een parkeerkaart konden kopen. We hoeven je daarom vast niet te vertellen dat we stonden te trappelen om deze samenwerking met WECANDANCE aan te gaan.

HET DOEL

WECANDANCE biedt een meeslepende ervaring die bezoekers jaar na jaar terug laten komen naar het festival. We wilden deze ervaring in het kopen van tickets, van begin tot eind, terug laten komen. Er zijn drie onderdelen cruciaal geweest bij het terugkomen van deze ervaring.

Een unieke ticketshop

Een ticketshop die de meeslepende ervaring van WECANDANCE ademt

Marketing setup

Door een betere tracking ontvangt WECANDANCE meer data waarmee ze hun marketing optimaliseren

Naadloze integratie van cashless

Door middel van cashless ervoor zorgen dat bezoekers slechts in één wachtrij hoeven te wachten

DE TICKETSHOP VAN WECANDANCE

Als het gaat om het creëren van een meeslepende ervaring, blijft de ticketshop vaak achterwege. Het spreekt niet aan en voegt niks extra’s toe. Met de ticketshop voor WECANDANCE wilden we de ervaring van het kopen van een ticket naar een hoger niveau tillen; een strakke ticketshop, met geoptimaliseerde klantreis en de authentieke branding van WECANDANCE.

iPhone mockup
Beste manier om uw tickets te verkopen

De optimale flow

Bij de ontwikkeling van de shop hebben we rekening gehouden met de verschillende voorkeuren van bezoekers; tickets voor meerdere dagen, VIP-tickets, parkeerkaarten en ook tokens voor eten en drinken. Deze tokens worden door WECANDANCE ‘W’s’ genoemd. We wilden het voor de bezoekers mogelijk maken om alle vooraf gekochte producten via één QR-code te scannen. Hiermee voorkomen we het kwijtraken van de verschillende tickets voor bijvoorbeeld parkeren en de pendelbus.

ticket flow
Op maat gemaakte ticketshop

De aanschaf van tokens vóór het evenement begint

Om dit zo soepel mogelijk te laten werken, hebben we een stap aan het koopproces toegevoegd, waarbij iedereen die in de ticketshop is, in staat is om W’s (de tokens) voor het evenement begint aan te schaffen. Om bezoekers te stimuleren om W’s van tevoren aan het schaffen, heeft WECANDANCE pakketaanbiedingen in de shop aangeboden. Bijvoorbeeld wanneer een bezoeker voor €50,- aan tokens kocht, hij of zij €5,- aan tokens gratis kreeg.

Eventix festival credits
Add W's
Op maat gemaakte ticketshop

Parkeerkaarten

Te veel opties op een pagina kunnen er voor zorgen dat bezoekers door de bomen het bos niet meer zijn. Door een extra én unieke stap aan de ticketshop toe te voegen hebben we de parkeertickets gescheiden van het kopen van een ‘normaal’ ticket. Door de parkeerkaarten ‘los te trekken’ is de shop overzichtelijk en bieden we een soepele en gebruiksvriendelijke klantreis.

Eventix parking ticket details
Eventix parking ticket
Op maat gemaakte ticketshop

Eén scanbare QR-code

Als de bezoekers de betaling hebben afgerond hebben ze een behoorlijk aantal producten gekocht; toegangstickets, tokens en alle andere optionele producten. Al deze producten zijn verwerkt in één QR-code, waarmee alle gekochte producten in één keer bij de ingang scanbaar zijn.

Eventix QR code
WCD shop menu
Op maat gemaakte ticketshop

Authentieke branding

De beste manier om de authenticiteit van WECANDANCE naar boven te laten komen is door WECANDANCE het ontwerp van de ticketshop te laten maken. Door het ontwerp van de ticketshop functioneel te maken, sluit de ticketshop naadloos aan op de website en overige uitingen van WECANDANCE. Op deze manier krijgen bezoekers iedere keer als ze in aanraking komen met WECANDANCE de herkenbare elementen uit de branding van WECANDANCE te zien.

Personal details
Eventix festival credits

Feiten en cijfers

12%

Optionele producten verkocht

16%

Meer inkomsten gegenereerd vóór het evenement

MARKETINGSTRUCTUUR

Traditionele technieken schieten te kort als het gaat om de event marketing in 2020. Door slim gebruik te maken van een Facebook Pixel en andere trackers, hebben we WECANDANCE extra mogelijkheden geboden, zoals de retargeting van bezoekers die tijdens de klantreis zijn afgehaakt.

Retarget de bezoekers van jouw ticketshop

Geoptimaliseerde flow

We hebben trackers en pixels in de ticketshop van WECANDANCE geïntegreerd. Door het toevoegen van deze trackers en pixels kan WECANDANCE de stappen van zijn (potentiële) bezoekers volgen. Zo kunnen ze retargeting toepassen bij bezoekers die bij een bepaalde stap zijn afgehaakt. Door de verzamelde data kan WECANDANCE gericht adverteren op bezoekers die zijn afgehaakt óf bezoekers die al een ticket hebben gekocht uitsluiten van een advertentie.

marketing flow

NAADLOZE INTEGRATIE VAN CASHLESS

De integratie van de ticketshop met het cashless systeem van PlayPass is alleen mogelijk dankzij de flexibele technologie van Eventix. Met onze API kunnen we talloze systemen aan onze service koppelen.

integratie

Integratie met onze open API

Met onze open API kunnen we verbinding maken en ‘communiceren’ met andere systemen. Met onze API kunnen we een directe link naar PlayPass openen en hun cashless systeem in onze ticketshop(s) integreren. Dit betekent ook dat we de gegevens van aankopen aan PlayPass kunnen doorgeven. Wanneer de QR-code gescand wordt, wordt de aankoop (de W’s) van de bezoeker opgehaald en de juiste producten op het polsbandje van PlayPass gezet.

Parking tickets

👋
Wil je een op maat gemaakte ticketshop?

Wil je je kaartverkoop optimaliseren?

Ik wil advies!