18 juni 2020 Marketing 8 min

Tijdsloten: Hoe optimaliseer je de betrokkenheid van je gasten?

Tjeerd Leendertse

Hoewel de maatregelen versoepelen en de signalen vanuit de regering en het RIVM positief zijn, zijn er nog steeds richtlijnen waar terrassen, zwembaden en rondleidingen rekening mee moeten houden. Om de gasten en bezoekers volgens deze richtlijnen te kunnen ontvangen, kun je gebruik maken van tijdsloten. Dat is de eerste stap, maar hoe optimaliseer je de betrokkenheid van je gasten rondom tijdsloten? Je leest het in de blog!

Hoe optimaliseer je de betrokkenheid van je gasten?

Goede vraag! Het kernwoord is ‘communicatie’ en dat is een breed begrip. In de blog gaan we dieper in op de verschillende manieren van communicatie om zo de betrokkenheid van je gasten rondom tijdsloten te optimaliseren.

In deze blog lees je:

  • De basis van communicatie en de rol van tone of voice.
  • Hoe je kunt communiceren door middel van een eigen ticketachtergrond.
  • Hoe Facebook je helpt om de betrokkenheid van gasten te optimaliseren.
  • Hoe je via je website kunt communiceren.

De essentie van goede communicatie

Een beetje flauw misschien, maar een diner, rondleiding of duik in een zwembad begin je ook niet zonder opwarming. De essentie van goede communicatie is het overbrengen van jouw boodschap naar potentiële gasten en/of bezoekers. Daarbij is het van cruciaal belang dat jouw intentie zo overkomt als jij bedoelt. Check daarom altijd eerst je bericht en vraag je af of de lezer de boodschap zal begrijpen als de bedoeling. Hou het hierbij simpel, duidelijk en laagdrempelig!

De rol die tone of voice speelt binnen communicatie

De rol van tone of voice is ontzettend belangrijk. Tone of voice is namelijk niet wat je zegt, maar hóe je het zegt. We kunnen er een heel stuk aan wijden, maar de rol van tone of voice wordt het beste duidelijk met een voorbeeld:

’’Geachte,
De rondleidingen en arrangementen die uw voorkeur behoeft zijn beschikbaar in verschillende tijdspannes. U kunt een cyclus vrijwaren van derden middels een reservering die voorheen afgerekend dient te worden’’

Of..

’’Yo, wil je komen?
Claim jouw spot nu!

Tot snel! Kusjes’’

Of..

’Hi,
Klaar voor een wandeling door het ontstaan van ons bedrijf? Reserveer het tijdslot dat je kennis met ons wilt maken en dan zien we je snel. Vergeet niet je goede humeur mee te nemen, dan zorgen wij dat er een pilsje klaar staat!’

Dit is allemaal een beetje overdreven natuurlijk, maar het geeft wel de cruciale rol van tone of voice aan. Het leuke aan de drie verschillende ‘tonen’ is dat ze alledrie in de juiste context zouden kunnen werken. Ken je publiek, weet hoe ze communiceren en stem je tone of voice op hun af.

(Een manier om je doelgroep beter te leren kennen is door middel van bezoekersdata.)

Maar, een tone of voice wordt pas écht succesvol als al je berichten, advertenties en contactmomenten dezelfde tone of voice hebben. Laat je hierdoor niet afschrikken en begin ‘klein’.

Het uploaden van een eigen ticketachtergrond

Als je tijdsloten gaat beheren maak je tenslotte tickets voor een tijdslot aan. Deze tickets hebben een blanco achtergrond en die zijn nogal... simpel. Daar hebben we iets op bedacht: het uploaden van een eigen ticketachtergrond!

EVENTIX TIP: Eventix Ticket Template.

Download het Eventix Ticket Template. Zo heb je de richtlijnen voor het ontwerp direct bij de hand. Let daarnaast op de maximale bestandsgrootte van een ticketachtergrond (maximaal 1,5 MB).

Je kunt de betrokkenheid van je gasten optimaliseren door middel van een eigen ticketachtergrond. Maak een ontwerp en upload deze. Hoe je een eigen ticketachtergrond upload lees je in de handleiding ‘Hoe upload ik een eigen ticketachtergrond?’.

Maar wat kies je als ontwerp?

Je bent vrij om zelf een ontwerp te kiezen, maar om de optie van een eigen ticketachtergrond optimaal te benutten geven we een paar suggesties.

  1. Persoonlijke boodschap
    Door een persoonlijke boodschap mee te geven, verstuur je een kaartje en ticket ineen. Een kaartje krijgen, om wat voor reden dan ook, geeft je gasten een gevoel van betrokkenheid.
    Steek gasten een hart onder de riem, nodig ze uit en rol de (virtuele) rode loper door middel van een ticketachtergrond uit. Of upload heel simpel een afbeelding van een rode loper.

  2. De maatregelen die voor jouw onderneming gelden.
    Het herhalen van maatregelen die voor jouw onderneming gelden kan geen kwaad. Want hoewel de maatregelen versoepelen, betekent dit niet dat ze verdwenen zijn. Juist nu is het van cruciaal belang om de maatregelen te blijven handhaven en elkaar erop te attenderen. Een ticketachtergrond kan hierbij helpen.

  3. Een impressie van jouw onderneming.
    Een ansichtkaart die op vakantie naar het thuisfront gestuurd worden hebben vaak een impressie van de omgeving. Dit kun jij ook doen, door een fraaie afbeelding van je onderneming te uploaden.

Communiceren via Facebook

Een potentiële gast wil een tijdslot reserveren en gaat via jouw Facebookpagina of website op zoek naar een mogelijkheid om te reserveren. Naast dat je jouw Facebookpagina kunt voorzien van een header en een logo, kun je met Facebook Business Manager instellen dat je de gast een stap voor bent. Je kunt namelijk, wanneer een gast contact met je wilt opnemen, veelgestelde vragen als suggesties laten zien:

tijdsloten, time slots, betrokkenheid bezoekers betrokken gasten tijdsloten automatische vragen

Je kunt nog meer met Facebook Messenger. Naast dat je vragen als suggestie kunt geven, kun je ook automatische berichten sturen als een gast jou een bericht stuurt. Hieronder zie je ons automatische bericht als een bezoeker via Facebook een bericht stuurt.


tijdsloten time slots betrokkenheid bezoekers automatisch antwoord facebook

Het gebruik van een Facebook Pixel

We hebben vaker geschreven over het gebruik van een Facebook Pixel en antwoord gegeven op de vraag of je nog (online) kunt adverteren zonder Facebook Pixel.

Voor we verder gaan over het gebruik van een Facebook Pixel, eerst een korte introductie van een Facebook Pixel. Want wat is een Facebook Pixel eigenlijk?

Een Facebook Pixel is een stukje code die op een website geplaatst kan worden. In het geval van het beheren van tijdsloten is de Facebook Pixel toegevoegd aan de ‘ticketshop’/reserveringssysteem. De Facebook Pixel ‘volgt’ vervolgens welke gasten een tijdslot hebben gereserveerd of in welke fase ze hebben besloten om niet te reserveren.
Deze informatie is waardevol en helpt je de betrokkenheid van je gasten rondom tijdsloten te optimaliseren. Doordat je weet welke (potentiële) gasten zijn afgehaakt, ontstaat de mogelijkheid om te retargetten. Retargeting is de vakterm voor ‘liefde op het tweede gezicht’ en maakt het mogelijk om gerichter te communiceren en afgehaakte gasten als doelgroep voor een advertentie te gebruiken.

Communiceren via je website

Je website is je digitale infobalie. Je laat informatie zien over openingstijden, manieren om contact op te nemen en geeft gasten een mogelijkheid om een tijdslot te reserveren. Het nadeel van een website is dat het in principe vrij statisch is en alleen informatie verschaft. Je kunt je website dynamischer maken door middel van chatbots, net zoals je bij Facebook de mogelijkheid tot ‘vragensuggesties’ en automatische antwoorden. Hieronder zie je hoe eventix.nl gebruik maakt van een chatbot.

chatbot website tijdsloten time slots betrokkenheid gasten

Communiceren via mails

Mails? Is dat niet achterhaald? Nee! Sterker nog, we hebben een blogserie over Direct Mailing geschreven. Daarnaast blijkt uit nationaal mailonderzoek dat 94% van de Nederlanders is ingeschreven op een nieuwsbrief en dat 72% van de Nederlanders wel eens een aankoop doet nadat zij een mail van een organisatie hebben ontvangen. In jouw geval is de aankoop natuurlijk een tijdslotreservering.

In een vorige blog over wat je met bezoekersdata kunt zijn e-mailadressen en mails al genoemd. Mails geven je de mogelijkheid om je gasten en bezoekers op de hoogte te houden van updates over je bedrijf of veranderingen door versoepelde maatregelen. Zorg er wel voor dat je niet teveel mails verstuurt. Teveel mails kunnen ontvangers een overweldigend gevoel geven en je waardevolle updates als spam ervaren.

Mis je informatie, heb je een suggestie voor een blog of een andere vraag over hoe je gasten betrokken houdt? We helpen je graag! Stuur ons een berichtje via de chat rechts in je scherm of mail naar info@eventix.io.

Ben jij geinteresseerd in het gebruik van tijdsloten rondom jouw onderneming?

Neem contact met ons op!
Author image

Tjeerd Leendertse

Content Marketeer

Schrijft over ticketing, beleving en marketing. Gelooft in de kracht van taal en is verliefd op mooie woord(grapp)en Gaat nóg een keer een boek schrijven.