2 januari 2020 Marketing 6 min

Verhoog met upselling de omzet van je evenement

Andy Greenwood

Evenementen komen in allerlei vormen en maten; van workshops tot sportbijeenkomsten tot festivals, en ieder met een andere hoeveelheid bezoekers. Als evenementorganisator ben je altijd op zoek naar manieren om je omzet te verhogen en je risico te verlagen, vooral als je een klein evenement organiseert. Eén manier om dit te realiseren is door middel van ‘upselling’. Door meer opties voor upselling te bieden dan andere kaartverkoopsystemen helpt Eventix om jouw evenement een aanzienlijke boost te geven. Maar wat is upselling? En hoe gebruik je het om jouw omzet te verhogen?

Wat is upselling?

Strikt genomen is ‘upselling’ een verkooptechniek dat gebruikt wordt om mensen meer geld uit te laten geven door optionele producten toe te voegen aan het oorspronkelijke product. In plaats van alleen een ticket aan te bieden voor jouw evenement, bied je ook andere optionele producten aan zodat mensen meer geld uitgeven. Je kunt ook proberen om mensen meer producten te laten kopen op het evenement zelf. Een voorbeeld van dat laatste kan zo makkelijk zijn als een t-shirt aanbieden met je logo erop. Maar upselling kan zoveel meer zijn dan dat. Wat voor jouw evenement werkt hangt er vanaf wat voor evenement je organiseert en wat je zelf te koop aan wilt bieden.

Waarom zou ik in mijn ticketshop upselling toepassen?

Onze ticketshop heeft veel te bieden als het op upselling aankomt. Eén van de belangrijkste voordelen voor jouw evenement is dat alle omzet die je in de ticketshop maakt vanaf de daaropvolgende week op je rekening staat. Dit betekent dat je meer geld beschikbaar hebt om je evenement op je eigen manier in te delen. Als je organisator bent van een klein evenement en met een beperkt budget werkt, dan kan het je veel rust geven en kopzorgen schelen als je vóór het evenement wat extra geld beschikbaar hebt.

Welke producten kan ik aanbieden?

Dit is behoorlijk afhankelijk van het evenement dat je organiseert, maar we geven je wat opties:

Munten voor drank en eten

Eén van meest voorkomende methoden van upselling rondom evenementen is het aanbieden van munten in je ticketshop. Dit kun je doen voordat het evenement begint. Naastdat je dan meer geld beschikbaar zult hebben voordat je evenement begint zul je ook de rijen voor de munten op het evenement zelf korter houden. Dit is natuurlijk alleen van toepassing als je daadwerkelijk eten en drank verkoopt op je evenement.

Pakketten

Een ander bekende voorbeeld dat we vaker bij organisatoren zien is het gebruik van pakketten. Dit klinkt misschien een beetje vaag, maar kan vrij universeel toegepast worden. Voor een kleine festival kun je bijvoorbeeld voor een aantrekkelijke prijs een pakket aanbieden waarbij de entree, camping ticket en locker (je zou er misschien zelfs wat consumptiemunten bij kunnen gooien) inbegrepen zit. Als je een kookworkshop geeft kun je een pakket maken voor een seminar waarbij er cursussen voor drie verschillende gerechten (voorgerecht, hoofdgerecht en dessert) of drie verschillende keukens (Thai, Mexicaans en Frans) gegeven worden. Als je een sportevenement organiseert waarbij de bezoekers kaartjes kopen kun je Supporter Packs aanbieden waar de entree bij inbegrepen zit. Zo kan een fan bijvoorbeeld een entreebewijs regelen, een paar munten en wat merchandise van hun favoriete team. Jij weet wat het beste bij jouw evenement past, dus ga vooral creatief aan de slag!

VIP-pakketten

Dit is heel erg vergelijkbaar met wat we hierboven hebben besproken, behalve dat mensen hogere verwachtingen hebben wanneer het op VIP-pakketten afkomt (en bereid zijn om daar ook écht geld voor op tafel te leggen). Als jouw evenement een muziekevenement is zou je bijvoorbeeld een backstagepas aan kunnen bieden - of toegang tot een exclusieve ‘lounge’. Je kunt ook een exclusieve ontmoeting met artiesten aan het VIP-pakket toevoegen.

Als je een sportevenement hebt georganiseerd en je hebt bijvoorbeeld een bekende atleet uitgenodigd om te komen kijken, dan kun je bijvoorbeeld een Meet & Greet houden. Uiteindelijk hangt het er dus echt vanaf wat je evenement is en hoe je het voor je ziet. Zorg ervoor dat de ervaring overeenkomt met de prijs die mensen betalen, anders is er een grote kans dat je met wat boze VIP’s staat te kijken.

Groepstickets

Een ander manier om meer mensen op je evenement af te laten komen is door groepstickets aan te bieden. Door een groepsticket aan te bieden met een (kleine) korting kun je ervoor zorgen dat er groepen vrienden samen naar je evenement komen. Je kunt ook groepstickets aanbieden voor groepen van verschillende groottes en er extra voordelen, zoals een gratis drankje, aan toevoegen. Groepstickets kunnen ervoor zorgen dat je een seminar of workshop snel vol krijgt.

Kortingscodes

Je kunt ook kortingscodes aanbieden voor terugkerende bezoekers, deze kunnen ze gebruiken om korting te krijgen bij toekomstige evenementen. Door dit te doen kun je ervoor zorgen dat er een constante stroom aan bezoekers op je evenement afkomt en dat er misschien zelfs een trouwe groep volgers ontstaat. Deze trouwe groep bezoekers is ontzettend handig als je nieuwe, soortgelijke doelgroep wilt bereiken. Als je meer wilt weten over kortingscodes hebben we een handleiding voor je klaar staan.

Wordt mijn ticketshop zo niet ontzettend rommelig?

Met al die optionele producten en pakketten denk je misschien dat je ticketshop er wat slordig op zou worden. Niet met onze Collapses! Deze handige dropdown menu's helpen je om je ticketshop overzichtelijk en geordend te houden. Ook als je voor meerdere dagen kaartjes verkoopt en optionele producten aanbiedt.

Waarvoor moet ik opletten bij upselling?

Er zijn een aantal dingen waar je voor op moet letten. Ten eerste moet je opletten dat je je bezoekers niet overspoelt met optionele producten en pakketten. Met onze collapses kun je de ticketshop weliswaar netjes houden, maar als je teveel producten en pakketten toevoegt zorgt het voor jou en je bezoekers voor verwarring. Als je boze bezoekers wilt voorkomen kun je daarom beter niet teveel producten en combinaties van producten aanbieden.

Het tweede waarvoor je op moet letten is dat je de verwachtingen van je optionele producten niet te hoog maakt. Als je je bezoekers een Meet & Greet belooft voor €50 en ze kunnen alleen even snel handen schudden met diegene, dan is er een grote kans dat ze teleurgesteld zullen zijn. Hetzelfde geldt als je bijvoorbeeld upselling gebruikt om mensen een diner aan te bieden en dan rond het avondeten een paar magnetronmaaltijden tevoorschijn brengt. Ook daar zullen je bezoekers je niet dankbaar voor zijn. Deze voorbeelden lijken misschien een beetje voor de hand liggend, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Bedankt voor het lezen! Wil jij binnen vijf makkelijke stappen tickets gaan verkopen? Ga dan direct naar onze

Dashboard
Author image

Andy Greenwood

Content Marketeer

Is ooit achter de schermen gekropen bij evenementen en wil sindsdien niet meer weg. Heeft een grote passie voor muziek en speelt gitaar in zijn band.