14 januari 2020 Marketing 6 min

Hoe promoot ik met geofilters mijn evenement?

Tjeerd Leendertse

Geofilters om je evenement te promoten

Om de promotie het best tot zijn recht te laten komen, gaan we eerst terug naar de basis. Wat is geolocatie? Wat is een filter?

Wat is geolocatie?

Een geolocatie is de locatie van een smartphone van iemand en wordt ‘live’ bepaald. De mogelijkheid om gebruik te kunnen maken van geolocatie geeft extra mogelijkheden. Het weten waar iemand op welk tijdstip is, is waardevolle informatie voor (dating) apps zoals Tinder en happn. Zonder geolocatie zouden de concepten Tinder en happn niet eens bestaan. Met name happn maakt briljant gebruik van de geolocatie die gebruikers, terwijl ze onderweg zijn, delen.

Maar ook adverteren via Google Ads (en Google Ad Grants) gaat via geolocatie. Wanneer je de locatie van de zichtbaarheid gaat bepalen wordt er getarget op die geolocatie. Als je als geolocatie Eindhoven kiest, krijgen internetgebruikers uit Eindhoven de advertentie in Google te zien.

Wat is een filter?

Een filter is om koffie… Een filter is een extra laag die over een foto gelegd wordt. Een filter is een statische laag die zich niet aanpast aan de omgeving.


Wat is een geofilter?

Een geofilter is een filter die gekoppeld is aan een geolocatie, zoals te zien is in onderstaande afbeelding.

Geofilter voorbeelden steden.

Bovenstaande geofilter is een community-filter en kan door iedereen gebruikt worden die op dat moment in die stad is. Daarnaast kun je geofilters toevoegen voor evenementen, zoals een bruiloft, de verjaardag van je hond of uiteraard jouw eigen evenement.

Wat kan ik met de geofilter?

Een geofilter is perfect om je brand awareness te vergroten. Een geofilter is de dynamische en digitale vervanger van de banner die bij de ingang van evenementen hangt. Grote voordeel van een geofilter is dat het online deelbaar is onder je bezoekers. Hierdoor ontstaat het fenomeen user-generated content.

EVENTIX TIP: User-generated content

User-generated content is content die gemaakt wordt door je bezoekers. Aangezien veel mensen hun aanwezigheid op een evenement via Instagram en Snapchat delen, kun je een deze drang om posts te delen direct gebruiken om je evenement te verspreiden onder de volgers van je bezoekers.

User-generated content is één van de krachtigste manieren om content te maken. Allereerst omdat (potentiële) bezoekers een aanbeveling van persoon die ze kennen eerder vertrouwen. Gebruikerservaringen zijn over het algemeen sterker dan wanneer een evenement of merk zichzelf promoot (“Wij van WC-eend adviseren…” tegenover ‘’Wow, WC-eend is echt fantastisch”). Daarnaast zorgt user-generated content voor een gigantisch bereik. Tel het aantal volgers van bezoekers van je evenement die Snapchat gebruiken maar eens bij elkaar op..

Zodra bezoekers een snap maken en die gaan bewerken, wordt je geofilter zichtbaar en kan het aan de snap toegevoegd en gedeeld worden.

Hoe upload ik een geofilter?

Snapchat heeft twee verschillende geofilters die je kunt maken: een geofilter voor personen en voor bedrijven. Als je een evenement organiseert moet je een geofilter voor bedrijven uploaden. Een geofilter voor personen is voor jouw evenement te algemeen en draagt vooral bij aan promotie voor de locatie van je evenement in plaats van promotie van jouw evenement.

Ik wil direct aan de slag. Lees verder als je meer wilt weten over het uploaden van geofilters!

1: Filter of lens

Om je evenement via Snapchat te verspreiden is een filter veel geschikter. Een lens wordt een stuk interessanter als je je merchandise aan de man wilt brengen.

2: Design je geofilter

Als je een grafisch designer in je team hebt kan hij of zij hier zijn ei kwijt. Gelukkig heeft Snapchat templates voor de mindere beeldboetsiers zoals ik en lukt het aardig om een mooi geofilter te maken (als je er in ieder geval een klein beetje meer tijd dan ik in steekt).

Geofilter designs en templates Eventix custom filter in snapchat

3: Bepaal het tijdstip

Kies de datum en tijd waarop de geofilter door je bezoekers gebruikt kan worden.,

4: Kies de locatie

Kies de locatie - door Snapchat geofence genoemd - of gebied waarbinnen jouw geofilter beschikbaar is. Je kunt een locatie zoeken of zelf een gebied bepalen, zoals te zien is in onderstaande afbeelding.

Geofence filter in Snapchat

5: Verzend je geofilter en reken af

Het minst leuke deel van het gebruik van geofilters: het afrekenen. Toch valt het prijskaartje reuze mee. Om een geofilter gebruiksklaar te maken voor twaalf uur in bovenstaand gebied (festivalterrein E3 Strand in Eersel) kost ongeveer €8,- per uur. Het is de investering waard als je bedenkt hoe groot je potentiële bereik is. Uiteraard wordt het prijskaartje een stuk lager als je de geofence een kleiner maakt.

EVENTIX TIP: Upload je geofilter op tijd

Snapchat heeft ongeveer een dag nodig om te bepalen of je geofilter voldoet aan de voorwaarden. Om aanpassingen te kunnen doen raden we aan om minstens een week voor je evenement van start gaat de geofilter te uploaden.

6: Promoot het gebruik van de geofilter

Gebruik de evenementpagina, Instagram en mails om je geofilter te promoten. Deel een screenshot waarbij jouw geofilter gebruikt of maak een schermopname die je als gif via je kanalen deelt.

Meer weten over de promotie van jouw evenement? Stuur een berichtje via de chat rechts in je scherm!

Naar het Eventix Dashboard!
Author image

Tjeerd Leendertse

Content Marketeer

Schrijft over ticketing, beleving en marketing. Gelooft in de kracht van taal en is verliefd op mooie woord(grapp)en Gaat nóg een keer een boek schrijven.