5 december 2019 Marketing 9 min

Het gebruik van Google Ad Grants

Tjeerd Leendertse

Google Ad Grants voor stichtingen

De introductie van Google Ads

Om Google Ad Grants beter te begrijpen is een kleine introductie van Google Ads belangrijk. Google Ads is het advertentieprogramma van Google. Google Ads geeft adverteerders, (online) marketeers en Ads-specialisten de mogelijkheid om een advertentie aan de gebruikers van de zoekmachine te laten zien.

Daarnaast geeft Google Ads informatie over het aantal keren dat een zoekterm in Google gezocht wordt (search volume), hoeveel het jou kost als een gebruiker op jouw link klikt (Cost-per-click/CPC) en hoeveel bedrijven met dezelfde term aan het adverteren zijn (concurrentieniveau).

Wat is Google Ad Grants?

Google Ad Grants is een toepassing van Google Ads voor non-profit organisaties; ondernemingen waarbij geld verdienen niet het voornaamste doel is. Voorbeelden van non-profit organisaties zijn stichtingen die zich focussen op culturele ontwikkelingen, zoals een poppodium.

Google Ad Grants is ‘gratis’ advertentiebudget voor non-profit organisaties, door Google liefkozend grantees genoemd. Het doel van dit ‘gratis’ geld is om door middel van advertenties potentiële donateurs en vrijwilligers te bereiken.

Google Ad Grants werkt volgens hetzelfde principe als Google Ads. Er zijn alleen een aantal voorwaarden (de link vind je als je verder leest) als een non-profit organisatie gebruik wilt maken van Google Ad Grants. Daarnaast beperkt Google de mogelijkheden van adverteren via Google Ad Grants. Dat laatste is logisch, anders heeft een non-profit organisaties dezelfde mogelijkheden als een bedrijf dat ‘echt’ geld gebruikt om te adverteren via Google Ads. Dit zou de verhoudingen tussen gebruikers van Google Ads & Ad Grants volledig scheef trekken.

Het doel van Google Ad Grants voor poppodia

De belangrijkste doelen van adverteren voor non-profit organisaties zijn de aandacht trekken van geïnteresseerden en conversie uitlokken (In de conversiefunnel de fases ‘Awareness’ en ‘Action’). Deze groep geïnteresseerden zijn voor poppodia donateurs, maar vooral de vrijwilligers. Vrijwilligers zijn ontzettend belangrijk voor een poppodium.

Kan ik gebruik maken van Google Ad Grants?

Niet iedereen kan gebruik maken van Google Ad Grants. Je komt in aanmerking voor Google Ad Grants als je:

  • … Google Ad Grants gebruikt voor tekstadvertenties in de zoekmachine van Google
  • ... een non-profit organisatie met een ANBI of SBBI-status of een stichting of vereniging bent.
  • geen overheidsinstelling, ziekenhuis, gezondheidsorganisatie of onderwijsinstelling bent.
  • ...bent aangesloten bij Google voor non-profits
  • ...bent aangesloten bij TechSoup Nederland
  • ...een website van goede kwaliteit hebt die voldoet aan de criteria van Google

Alle voorwaarden vind je op de pagina van Google Grants

De vijf beperkingen van adverteren via Google Ad Grants

Keyword research is key

Keyword research is sowieso aan te raden en bij Google Ad Grants is goed onderzoek nóg belangrijker. Je kunt tenslotte alleen tekstadvertenties laten zien met een maximale CPC van $2. Mensen klikken sneller op beeld en video. Daarnaast zijn er keywords die meer dan $2 per klik kosten. Je kunt uiteraard de strijd aan gaan, maar de kans dat je hoog in Google komt te staan is door de concurrentie - met hogere CPC - bijzonder klein.

Belangrijk is om keywords te vinden die relevant voor jouw organisatie zijn en niet meer dan $2 kosten.
De KeyWord Planner van Google of Ubersuggest zijn handige (en gratis!) tools om keyword research te doen.

Keyword Planner Google voor Google Ad Grants
SEO Keyword Ubersuggest Neil Patel Google Ad en Google Ad Grants

Adverteer op geolocatie

Een advertentie wordt succesvol door een aantal factoren. Is de tekst duidelijk? Lokt het een Call To Action uit? Krijgen de juiste mensen de advertentie te zien?

Hoe sterk je advertentie ook is, als de advertentie niet te zien is binnen de geolocatie waar jouw doelgroep is, zul je nooit het volledige potentieel van een advertentie halen. Bijvoorbeeld als een poppodium in Noord-Limburg gaat adverteren, heeft het geen zin om te adverteren op de geolocatie ‘Groningen’. Hoe hoog de interesse ook is om vrijwilliger te worden, er is geen één vrijwilliger die 3 uur op en neer gaat.

Adverteren op geolocatie zorgt ervoor dat de advertentie binnen een bepaald gebied zichtbaar is. Wil je veel vrijwilligers die een (sterke) band met een stad hebben, kun je het beste die stad als geolocatie gebruiken. Wil je vrijwilligers die iets meer bekend zijn met de regio, kun je die regio als geolocatie gebruiken. Het adverteren op geolocatie kan op verschillende schalen zoals stad, regio of provincie.

adverteren op geolocatie als een non-profit organisatie gebruik maakt van Google Ad Grants

Hoe meld ik me aan voor Google Ad Grants?

Het is eigenlijk heel simpel. Meld je aan op de pagina van Google Ad Grants en je aanmelding wordt uitgebreid bekeken. Als je een Google Ad Grants status krijgt is het belangrijk dat je advertenties ‘non profit’ zijn. Een advertentie met ‘Koop tickets’ zal door Google als commercieel herkend worden. Wanneer Google dit merkt, kun je je Google Ad Grant-status kwijtraken en dat zou zonde zijn.

EVENTIX TIP: Gebruik twee Google Ad-accounts

Door de beperkingen van Google Ad Grants raden we aan om óók een betaalde Google Ad-Account te gebruiken waar je de CPC (Cost-Per-Click) hoger dan $2 kunt instellen. Met een hoger ingestelde CPC kun je beter concurreren met bepaalde keywords en wél hoog komen te staan in Google.

Google Ad Grants’ checklist: tien aandachtspunten

Als je een tijdje, bijvoorbeeld een maand of kwartaal, aan het adverteren bent kun je de advertenties verbeteren. Doe dit niet iedere week, een week is te kort om conclusies over je advertenties te kunnen trekken. Google heeft namelijk tijd nodig om jouw advertentie goed mee te nemen met de zoekresultaten. Om je advertenties doorlopend te verbeteren geven we tien aandachtspunten die kunt gebruiken om het maximale uit Google Ad Grants te halen.

De checklist

  1. Gebruik per campagne minimaal twee advertentiegroepen.
  2. Gebruik per advertentiegroep minimaal twee advertenties.
  3. Voeg sitelinks toe aan een advertentie. Sitelinks zijn de blauwe links onderaan een zoekresultaat.
    sitelinks van een poppodium die adverteert via Google Ad Grant
  4. Gebruik (specifieke) zoekwoorden per advertentiegroep.
  5. Verwijder zoekwoorden die minder dan 2 als kwaliteitsscore hebben.
  6. Stel een regel in die zoekwoorden met een lage score blokkeert.
  7. Verwijder merknamen die niet van jou zijn.
  8. Verwijder zoekwoorden met één woord.
  9. De advertenties moeten linken naar het - door Google Ad Grants goedgekeurde - domein.
  10. Adverteren op geolocatie; in de buurt van je poppodium, stichting of vereniging.

Als je meer wilt weten over Google Ad Grants geeft de pagina van Google je alle informatie. Als je meer wilt weten over ons kaartverkoopsysteem, kun je rechts in je scherm het chatvenster gebruiken om ons te begroeten! (We groeten terug!)

Author image

Tjeerd Leendertse

Content Marketeer

Schrijft over ticketing, beleving en marketing. Gelooft in de kracht van taal en is verliefd op mooie woord(grapp)en Gaat nóg een keer een boek schrijven.