13 februari 2020 Marketing

Help je evenement groeien met een randprogramma

Andy Greenwood

Tegenwoordig duiken overal evenementen en festivals op, sommigen lijken meer op elkaar dan anderen. Aan de ene kant is het geweldig omdat er zoveel keuze is voor bezoekers, aan de andere kant ontstaat bij organisatoren een grote druk om met nieuwe en interessante concepten te komen. Zo onderscheiden zij zich van de rest.

Ervaringen op jouw evenement

Eén van de factoren is de algehele ervaring van een evenement. Mensen zijn steeds meer geïnteresseerd in meeslepende (offline) ervaringen. Kijk maar naar de populariteit van Escape Rooms en andere Real Life Gaming-ervaringen en je krijgt een beetje een idee van een zich ontwikkelende trend.

Dat wil niet zeggen dat je een volledige Real Life Gaming-ervaring moet aanbieden om relevant te blijven als evenement. Het wil enkel zeggen dat mensen minder geïnteresseerd zijn in het van de ene naar de andere artiest (of spreker) lopen. Bezoekers zijn steeds vaker op zoek naar een randprogramma tijdens een evenement. Randprogrammering kan variëren van pop-up theaterproducties op het terrein van het evenement tot unieke cateringkeuzes en andere live-ervaringen.

Hoe unieker een evenement is, hoe groter de kans dat mensen er memorabele momenten over willen delen op sociale media. Dit kan behoorlijk wat aandacht trekken voor je evenement. Dit noemen we user-generated content. Hieronder geven we je hier een paar voorbeelden van hoe je dit kunt bereiken.

Randprogrammering

Als het gaat over festivals die zich proberen te onderscheiden, zijn er een aantal grote festivals die eruit springen. Zo zijn er een aantal met een speciaal gebied voor hun randprogrammering, zoals de ‘Petit Bazar’ op Pukkelpop of de ‘Theaterweide’ op de Zwarte Cross. Er zijn ook een tal andere grote festivals die een zorgvuldig geselecteerd randprogramma hebben van meeslepende kunstvoorstellingen of zoals Paaspop doet met ‘Join Us’; een gedeelte van het terrein dat gevuld wordt door creatieve conceptontwikkelaars.

Dit zijn natuurlijk allemaal hele grote evenementen met de bijpassende budgetten, maar je kunt soortgelijke dingen doen bij kleinere evenementen. Zo zijn er allerlei groepen en bedrijven die interessante, leuke en interactieve concepten hebben die een saai hoekje van je evenement nieuw leven inblazen.



Een zo’n dergelijke groep is ‘Het Gras van de Buren’, opgericht door Vince Linders en Peter van Kessel. Het eerste project wat ze bedachten was de ‘Turbo Touw Tornado’, eigenlijk een gemotoriseerd springtouw (in hun woorden een “volledig geautomatiseerd meerpersoons springgelegenheid). De acteurs die het touw bedienen springen rond als gekken en moedigen voorbijgangers aan om mee te doen. Tegelijkertijd bestuurt iemand vanuit de machinekamer het touw en de muziek, terwijl hij belachelijke oneliners door zijn microfoon roept. Deze oneliners zijn vaak geïmproviseerd of worden afgespeeld van een zelfgemaakt soundboard. Het geheel wordt gerund met de ludieke energie van straattheater pur sang; het is gek en wordt goed ontvangen op evenementen van elke omvang in binnen- en buitenland.

Dezelfde jongens broeden ook over andere concepten, zoals ‘Bubbouillon’. Een activiteit waarbij ze deelnemers in een bubbelbad 'koken'. Het begint als een verkapte wellnessbehandeling die langzaam verandert in iets van ‘sinistere’ aard. De acteurs rennen als verstrooide chefs rond en gooien allerlei ingrediënten zoals wortels en courgettes in de jacuzzi, waar de deelnemers rustig zitten te badderen. Deelnemers krijgen vervolgens een kom van hun eigen soep aangeboden (niet écht natuurlijk), waar vervolgens hun namen met vermicelli gespeld worden. Nogmaals, het is het gekke enthousiasme waarmee de jongens acteren wat het puntje op de i is en het concept tot een succes maakt.

“Kleine acts creëren een sfeer en zorgen ervoor dat mensen loskomen. Het zijn soort microklimaten van kleine sferen die ervoor zorgen dat elke bezoeker een unieke ervaring heeft. Het betekent dat er gewoon meer valt te ontdekken.” - Vince Linders

Het Gras van de Buren is niet de enige. Andere theatergroepen die vergelijkbare interactieve uitvoeringen doen zijn Chonk, Man in Pak Producties en HH-producties. Het zijn er zoveel meer, dus zorg ervoor dat je naar iets zoekt waarvan je denkt dat het bij je evenement past.

Catering

Wat betreft catering zijn er een aantal grote Nederlandse festivals die voorop lopen. Volgens Festileaks waren de grote winnaars van 2019 Best Kept Secret en Down the Rabbit Hole. Ook Pohoda, Electric Castle en Zwarte Cross zaten er niet ver van de topplek af.

Nogmaals, dit zijn vrij grote en gevestigde evenementen, maar dat mag niemand ontmoedigen! Om een mooie selectie cateraars te kiezen bij hun eigen evenement hoef je alleen rond te kijken. Door het grote aantal speciale foodtrucks en cateraars dat beschikbaar is, kunt u specifieke keuzes maken die het beste bij uw evenement passen. Of je nu tortilla's pannenkoeken of veganistische hotdogs wilt, je vindt waarschijnlijk iemand die het wil cateren.

Img

Één belangrijk ding is dat de catering de menigte moet weerspiegelen die je wilt bereiken: als je bezoekers wilt aanspreken met een ‘verfijnde’ smaak die ook weinig omkijk hebben naar de kosten, leef je vooral uit! Echter, is je doelgroep jonger, dan wil je misschien ook goedkopere opties aanbieden. Verder moet de catering ook de grootte van de menigte weerspiegelen; het heeft meestal geen zin om vijf foodtrucks te boeken voor een evenement van 100 mensen.

Decor

Een andere manier om op te vallen is door een bepaalde huisstijl te kiezen bij het maken van het decor. Het ontwikkelen van een unieke huisstijl is precies wat een Tomorrowland en Parookaville tot bekendheid heeft verheven. Hoe meer je decor opvalt, hoe groter de kans dat mensen er mee bezig zullen zijn, foto's maken en deze via social media delen.

Je moet zeker niet denken dat dit alleen op festivals van toepassing is. Ook wanneer je een conferentie organiseert, kan het de moeite waard zijn te investeren in decoratie en een unieke stijl. Op deze manier kun je je onderscheiden van soortgelijke conferenties. Bedankt voor het lezen en veel plezier met het bedenken van leuke manieren om je evenement te laten opvallen!

Een randprogramma via de Eventix Marketplace

Via de Eventix Marketplace vind je partners die je ondersteunen bij het organiseren van een evenement. Naast ondersteuning bij de productie, personeel of licht en geluid zijn er een aantal partners die randprogramma's ontwikkelen. Eén van die partners is BEUN Creatives. Met concepten als Beerpong XXL, Bakfiets Twister en een heus pop-up zwembad hebben ze de nodige festivals verrijkt. Je vindt BEUN Creatives en andere partners, zoals de RGB Silent Disco, via de Marketplace!

Op zoek naar een randprogramma of andere ondersteuning bij je evenement?

Check de Eventix Marketplace!
Author image

Andy Greenwood

Content Marketeer

Is ooit achter de schermen gekropen bij evenementen en wil sindsdien niet meer weg. Heeft een grote passie voor muziek en speelt gitaar in zijn band.