Eventix Essentials: Het kaartverkoopsysteem

Author image

Tjeerd Leendertse

16 oktober 2019 8 min



Het kaartverkoopsysteem (van Eventix)

Waarom gebruik je een kaartverkoopsysteem?

Het gebruik van een kaartverkoopsysteem heeft veel voordelen. Natuurlijk kun je met een kassa en pinautomaat bij de entree gaan zitten en alle bezoekers entree laten betalen. Terwijl je dit leest, zie je ongetwijfeld voor je hoe onhandig een dergelijk 'systeem' is.

Een kaartverkoopsysteem is veel meer dan het verkopen van tickets. Het is een service die een evenementorganisator rust en overzicht geeft. Daarnaast zitten er nog een aantal voordelen aan het gebruik van een kaartverkoopsysteem:

  • Het is veilig(er) en minder fraudegevoelig.
    Discussies over ‘zij heeft voor mij betaald’ of ‘ik ben al binnen geweest’ bestaan niet meer.
  • Online tickets.
    Met het oog op duurzaamheid ontvangt een bezoeker een ticket direct in zijn mailbox.
  • Geen sluitingstijden.
    Of een bezoeker om 7 uur s’ochtends of 11 uur s’avonds wilt kopen, het (online) kaartverkoopsysteem is altijd open.

Wat biedt het kaartverkoopsysteem van Eventix?

Self-service
Het kaartverkoopsysteem van Eventix biedt een flexibele, gebruiksvriendelijke en snelle manier van tickets verkopen. Het belangrijkste is dat Eventix focust op self-service. Het Eventix Dashboard en de bijbehorende handleidingen in het Eventix Help Centre zorgen ervoor dat een evenementorganisator zonder hulp aan de slag kan. Als een organisator toch een beetje hulp nodig heeft, staat Eventix' Customer Success klaar om te helpen.

Uitbreiden van de mogelijkheden
Het kaartverkoopsysteem van Eventix geeft ontzettend veel mogelijkheden. Je past de kleuren van een ticketshop aan, uploadt een ticketachtergrond en vindt behulpzame partners, innovatieve tools en plugins via de Eventix Marketplace.

Flexibele uitbetalingen
We hebben eerder geschreven over flexibele uitbetalingen. We vinden namelijk dat een soepele manier van uitbetalen bij Eventix hoort. Daarom betalen we standaard wekelijks de ticketomzet van de vorige week uit. Dit is standaard en omdat iedere evenementorganisator voorkeuren heeft als het gaat om uitbetalen, kan een organisator zelf de uitbetalingen naar wens aanpassen.

Inzicht over data
In tegenstelling tot andere kaartverkoopsystemen is de data over bezoekers in het bezit van de evenementorganisator. Deze data van bezoekers is van onschatbare waarde als je wilt adverteren op Facebook of Direct Mailing gebruikt bij het versturen van updates over je evenement.

Het voorkomen van fraude
Het kaartverkoopsysteem van Eventix is zo ingesteld dat de mogelijkheden om te frauderen minimaal zijn en blijven. Eén van de getroffen maatregelen is de integratie van TicketSwap’s SecureSwap. De SecureSwap zorgt ervoor dat er een nieuwe QR-code op een verkocht ‘Eventixticket’ komt en de oude QR-code ongeldig wordt gemaakt. Naast de maatregelen die we al treffen, blijven we nieuwe oplossingen ontwikkelen om fraude tegen te gaan.

We denken met je mee
We denken altijd mee over de vraag ‘Hoe kunnen er meer tickets verkocht worden?’ en schrijven blogs over bijvoorbeeld adverteren via Facebook of het opzetten van een efficiënte Direct Mailing. Wij geloven namelijk niet in het ‘klassieke’ beeld van een kaartverkoopsysteem en zullen op het gebied van ticketing alles uit de kast halen om samen met jou zoveel mogelijk tickets te verkopen. Hoe we dit doen? We luisteren écht naar je! Daar is onze Marketplace het perfecte voorbeeld van.



Gratis tickets, betaalde tickets & de gastenlijst

Eventix biedt drie verschillende soorten tickets; gratis tickets, betaalde tickets en tickets voor de gastenlijst.

Gratis tickets hebben geen servicekosten. Als jij geen omzet haalt uit het verkopen van tickets, berekenen we geen kosten. Bij gekochte tickets rekenen we de laagste servicekosten: €1,- per verkocht ticket.

De gastenlijst is ideaal voor trouwe fans, vrienden van het evenement of om accreditaties aan pers en fotografen af te geven. In de Eventix Marketplace vind je sinds kort de Eventix Guest-Request. Via de Guest-Request kunnen mensen die een gastenlijstticket willen een aanvraag indienen. Deze aanvragen komen op een centrale plek binnen en vervolgens accepteert of weigert een evenementorganisator de aanvraag. Wanneer de aanvraag goedgekeurd wordt, ontvangt de bezoeker direct een ticket in zijn mailbox.

Flexibel koppelen met het kaartverkoopsysteem van Eventix

Het kaartverkoopsysteem van Eventix is gebouwd op een API. Voordat we je om de oren gaan slaan met technische termen, de API maakt het mogelijk om flexibel koppelen met externe programma’s zoals Zapier.

Zapier is een tool die twee programma’s aan elkaar koppelt. Stel dat je Eventix koppelt met een maillijst van MailChimp en een bezoeker koopt een kaartje. Het e-mailadres, naam en overige gegevens worden automatisch aan de maillijst toegevoegd, zonder dat je zelf met de hand de bezoekersinformatie van de maillijst moet updaten.

Een ticketshop op maat

Het kan zijn dat je een ticketshop in jouw stijl wilt. Dat is nóg een toegevoegde waarde aan het kaartverkoopsysteem van Eventix. Lever designs aan en voor je het weet kopen bezoekers tickets in een gebruiksvriendelijke en op maat gemaakte ticketshop zoals die van WeCanDance.

Kaartverkoopsysteem van Eventix. Op maat gemaakte ticketshop voor het festival WeCanDance

Optionele producten

Als evenementorganisator kun je optionele producten zoals munten, parkeerkaarten en campingtickets aan een ticketshop toevoegen. Dit doe je door middel van ‘Collapses’, waarbij je verschillende onderdelen toevoegt en sorteert.

EVENTIX TIP: Verhoog je omzet door optionele producten

We zien bij evenementorganisatoren die optionele producten in de ticketshop aanbieden een flinke omzetstijging ten opzichte van edities zonder optionele producten in de ticketshop. Geef een kleine korting op munten (20+2 munten gratis) en bezoekers hebben naast het niet hoeven wachten in de ‘muntenrij’ nóg een reden om van tevoren munten aan te schaffen.

Het duurzame kaartverkoopsysteem

We proberen ons kaartverkoopsysteem steeds duurzamer aan te bieden. Dit doen we door:

  • Het gebruik van e-tickets aan te raden.
    Soms stellen bezoekers de vraag of een ticket geprint moet worden. Het moet niet en we raden altijd aan om gebruik te maken van het e-ticket. Ook omdat een e-ticket veel makkelijker terug te vinden is als het kwijt is.
  • Minder inkt op het ticket te gebruiken.
    Als je inzoomt op een ticket, zie je dat de inkt van de tekst ‘bolletjes’ heeft. Wanneer een ticket alsnog geprint wordt, scheelt het in ieder geval een klein beetje inkt.

minder inkt op het e-ticket met het oog op duurzaamheid

  • Onnodige programma’s van de (razendsnelle) scanners te verwijderen.
    We halen onnodige programma’s van onze scanners. Zo zorgen we ervoor dat de batterij langer meegaat en de scanners minder snel aan de oplader moeten.
  • Dozen te hergebruiken als scanners verzonden worden.
    Wekelijks verzenden we tientallen scanners. We proberen zoveel mogelijk dozen opnieuw te gebruiken zonder nieuwe dozen aan te schaffen.

Wil je gebruik maken van het kaartverkoopsysteem van Eventix? Ga naar het Eventix Dashboard en binnen vijf stappen staat je ticketshop online!

Wil je nog even met Eventix' Customer Success praten? Geen probleem! Gebruik de chat rechts onderin je scherm, stuur een mail naar info@eventix.nl of bel ons: (+31)85 888 3007

Author image

Tjeerd Leendertse

Schrijft, bedenkt en creëert content sinds de Kiplingtas op zijn rug hangt. Schreef ooit een boekje over zijn middelbare schooltijd en richt zich nu op de wondere wereld van 'online'. Kan wakker gemaakt worden voor een goed gesprek en zoethoutthee.

Back