30 maart 2020 News 5 min

Eventix Essentials: Donaties

Tjeerd Leendertse

Alle kleine beetjes helpen. Iedere euro die gedoneerd wordt helpt de evenementenbranche. Niet alleen organisatoren, alle betrokkenen zoals artiesten, productiepartners en freelancers zijn geholpen. Met de doneeroptie bieden we bezoekers die hun favoriete evenement(en) een steuntje in de rug willen geven de mogelijkheid om een bijdrage te leveren. Hoe de doneeroptie werkt lees je in de blog!

Donaties en terugbetalingen bij een verplaatst of geannuleerd evenement

Het verplaatsen of annuleren van een evenement is een grote operatie. Communiceren met bezoekers, overleg met betrokken partijen en het beantwoorden van (aan)vragen van bezoekers. Bij de administratieve verwerking van reeds aangekochte tickets hebben we een optionele feature toegevoegd: de doneeroptie. Bezoekers die organisaties willen steunen kunnen een percentage van het aankoopbedrag doneren.

Hoe werkt het doneren?

Bij een geannuleerd of verplaatst evenement heeft een organisator de keuze of hij of zij gebruik wilt maken van de doneeroptie. Wanneer een organisator besluit donaties mee te nemen in de administratieve verwerking, ontvangen bezoekers een aanvullende mail van Eventix met informatie over hoe ze kunnen doneren. Hieronder vind je de opties. Een organisator kan zelf instellen welke percentages er van het aankoopbedrag gedoneerd kunnen worden.

EVENTIX TIP: Communiceer met je bezoekers

Communiceer de keuze die je maakt en informeer je bezoekers over de dingen die hij of zij kan doen. De mails die wij versturen zijn ondersteunend en vervangen niet de communicatie tussen organisator en bezoekers.

Welke opties biedt Eventix een organisator bij een geannuleerd evenement?

Als een evenement geannuleerd is heeft een organisator twee opties: Volledige terugbetaling zonder donatie en volledige terugbetaling met donatie.

1. Volledige terugbetaling zonder doneeroptie

Als een organisator besluit géén gebruik te maken van doneeroptie, zullen alle bezoekers automatisch terugbetaald worden.

2. Volledige terugbetaling mét doneeroptie

Als een organisator gebruik wilt maken van donaties, ontvangen bezoekers een aanvullende mail van Eventix met hoe ze kunnen doneren. Een organisator bepaalt een uiterste datum waarop er gedoneerd kan worden. Wanneer deze datum verlopen is, zal het niet meer mogelijk zijn om te doneren en wordt het volledige bedrag aan de bezoeker(s) terugbetaald.

Welke opties biedt Eventix een organisator bij een verplaatst evenement?

Bij een verplaatst evenement heeft een organisator dezelfde keuzes als bij een geannuleerd evenement. Het grote verschil tussen beiden is dat bezoekers niet akkoord hoeven te gaan met de nieuwe datum en een terugbetaling aan kunnen vragen.

1. Verplaatsing zonder doneeroptie

Bezoekers die niet akkoord gaan met de nieuwe datum kunnen een terugbetaling aanvragen. Wanneer een terugbetaling aangevraagd wordt, ontvangt de bezoeker het volledige aankoopbedrag en wordt de geplaatste order ongeldig gemaakt.

2. Verplaatsing mét doneeroptie

Hier geldt ook dat bezoekers niet akkoord hoeven te gaan met de nieuwe datum. Alleen heeft een bezoeker in dit geval de mogelijkheid tot doneren. De organisator stelt een uiterste datum waarop een terugbetaling en eventuele donaties aangevraagd kunnen worden. Als de datum verlopen is, vervalt de optie van terugbetaling en doneren.

Als de uiterste datum tot aanvragen en doneren verstreken is, accepteert een bezoeker de nieuwe datum en wensen we de bezoekers alvast veel plezier op het verplaatste evenement.

Waarom een feature voor doneren en niet voor vouchers?

Op het moment dat we dit schrijven, 30 maart 2020, heeft een bezoeker bij een verplaatsing van het evenement wettelijk gezien recht op ‘geld terug’. Juridisch gezien kan een bezoeker een terugbetaling aanvragen tot drie weken nadat het nieuws van de verplaatsing naar buiten is gebracht. Een bezoeker kan een terugbetaling aanvragen, maar een organisator is niet verplicht dit aan te bieden.

Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat onderzoekt de mogelijkheden van een ‘voucherregeling’. Zodra een voucher geldt als juridische terugbetaling zullen we dit uiteraard meenemen bij het ontwikkelen van behulpzame features.

Heb je een vraag over tickets, donaties en terugbetalingen? Stuur een berichtje in de chat of mail ons naar info@eventix.io.

Heb je een andere vraag? In onze FAQ voor organisatoren geven we antwoord op de meest gestelde vragen.

FAQ voor organisatoren
Author image

Tjeerd Leendertse

Content Marketeer

Schrijft over ticketing, beleving en marketing. Gelooft in de kracht van taal en is verliefd op mooie woord(grapp)en Gaat nóg een keer een boek schrijven.