12 december 2019 Eventix Essentials 9 min

Eventix Essentials: De uitverkochte ticketshop

Tjeerd Leendertse

Een ticketshop kun je zien als plek om tickets te verkopen. Logisch. Je kunt een ticketshop ook als meer dan een plek om tickets te verkopen zien. Bij Eventix zien we een ticketshop als jouw eigen webshop, die je zelf vorm geeft en waar je bezoekers een prettige gebruikerservaring geeft.

De uitverkochte ticketshop

Een ticketshop heeft ontzettend veel mogelijkheden. Misschien heb je er al een paar gebruikt, fijn! Er zijn nog meer opties die ervoor zorgen dat je ticketshop uitverkocht raakt!

In deze Eventix blog lees je...

  • ...hoe je een ticketshop indeelt en meer omzet genereert.
  • ...hoe je een ticketshop de huisstijl van jouw evenement geeft.
  • ...de toegevoegde waarde van tracking in je ticketshop.
  • ...hoe je jouw ticketshop en tickets verspreidt.
  • ...waarom je data van bezoekers gebruikt tijdens adverteren

De customer journey van de ticketshop

De customer journey is de klantreis van je bezoekers, de volledige gebruikerservaring tijdens het kopen van een ticket. In de customer journey is het van belang dat deze zo min mogelijk obstakels heeft. Iedere drempel, iedere vorm van extra moeite die een bezoeker moet doen om een ticket te kopen, is een reden om af te haken. Helemaal voor evenementen die niet gegarandeerd uitverkopen, is het van cruciaal belang dat een klantreis zo soepel mogelijk is.

Je deelt de customer journey in door middel van ‘Collapses’. Collapses zijn extra ‘kopjes’ in jouw ticketshop waar je tickets aan toe kunt voegen Het grote voordeel met Collapses is dat een ticketshop overzichtelijk wordt. Zelfs als je twintig verschillende tickets gebruikt, kun je die door middel van Collapses overzichtelijk aan je bezoekers laten zien. Als je meer wilt weten over het slim indelen van de ticketshop, kun je met ons praten via de chat rechts in je scherm. Uiteraard mag je ons ook bellen, we luisteren graag naar onze klanten!

EVENTIX TIP: Slim gebruik van het tijdslimiet

Bij Eventix kun je ervoor kiezen om een tijdslimiet voor tickets in te stellen. Makkelijk als je bij je ticketverkoop gebruik maakt van de FOMO (Fear Of Missing Out - Angst om iets te missen) van bezoekers.

Upselling in de ticketshop

Met de Collapses kun je meer dan alleen tickets verkopen. Consumptiemunten, pendelbustickets en parkeerkaarten kun je ook in de ticketshop aanbieden. Dit heet upselling. Door upselling toe te passen geef je jouw bezoekers één centrale plek waar ze alles wat ze nodig hebben kunnen kopen. Door het aanbieden van bijvoorbeeld consumptiemunten, zorg je ervoor dat bezoekers minder lang op je evenement hoeven te wachten voor munten. Minder wachten = meer tijd voor consumptie = meer omzet.

De huisstijl van je evenement in de ticketshop

Als evenement heb je een bepaalde huisstijl die voor herkenning zorgt. De tone of voice, het logo en de kleuren zorgen voor jouw herkenbare huisstijl. Deze huisstijl kun je ook op het belangrijkste punt van de customer journey doorvoeren; het kopen van een ticket.

Bepaal de kleuren van de ticketshop

Als evenement ben je een merk en maak je waarschijnlijk gebruik van een kleurenpallet. Dit kleurenpallet gebruik je om in de communicatie met de bezoekers kleur te bekennen. In de handleiding over hoe je de kleuren van een ticketshop aanpast lees je stap voor stap hoe je de kleuren van een ticketshop wijzigt.

Upload een ticketachtergrond

Naast het kiezen van de kleuren van de ticketshop, kun je een ticketachtergrond uploaden. Laat de Bob Ross in je los en maak de mooiste designs, deel informatie of verspreid een afspeellijst op Spotify door middel van een ticketachtergrond.

(Download het Eventix Ticket Template voor de afmetingen van een ticketachtergrond.)

Facebookbanner in ticketshop

Naast het kiezen van de kleuren van de ticketshop en het uploaden van een eigen ticketachtergrond is er nóg een manier om je huisstijl te verspreiden: De Facebookbanner in de ticketshop.

Normaal gesproken heeft een ticketshop van Eventix geen herkenbare header. Wanneer je de link van jouw Facebookpagina bij het beheren van de tickets kopieert, verschijnt er een header van jouw evenement in de ticketshop. Grote voordeel van jouw banner in een ticketshop is dat er gelijk een ‘Like-button’ aan toegevoegd is. Bezoekers die op de hoogte willen blijven van jouw evenement, kunnen makkelijk een 'like' geven.

Facebook banner van een facebookpagina in de Eventix ticketshop. Zo

De tracking van een ticketshop

Door middel van tracking in de ticketshop krijg je een beter overzicht over hoe succesvol je (online) uitingen zijn. De tracking link van Eventix ‘hang’ je aan een online uiting, zoals een post of Facebook of het verzenden van een mail. De tracking meet vervolgens de conversie aan de hand van de online uiting die je hebt gepost. Tegelijkertijd zie je door de tracking link van Eventix direct de omzet die je aan de hand van de post ontvangt. Verderop in deze blog lees je hoe je een tracking link gebruikt als je gaat adverteren.

Het verspreiden van ticket(s)

Je verspreidt jouw ticketshop door middel van een link.Het kanaal dat het meest voor de hand ligt is uiteraard Facebook, simpelweg omdat hier het grootste gedeelte van je bezoekers te vinden is.

Daarnaast kun je een iFrame van de ticketshop op je website plaatsen. Een iFrame is een stukje code die het mogelijk maakt om content van de ene website op een andere website te laten zien. Denk hierbij aan een Spotify Player of een video van YouTube. In dit geval bevat het iFrame jouw ticketshop. Je hoeft bij het plaatsen van het iFrame zelf geen codes te kraken, het iFrame van je ticketshop(s) staat al voor je klaar!

Als derde is er nog een andere tool die je helpt bij het verspreiden van tickets: Songkick. Songkick maakt het mogelijk om via de grootste muziekstreamingdiensten jouw evenement en dus tickets te verspreiden.

Adverteren met de ticketshop als basis

Adverteren met de ticketshop als basis? Ja! Door middel van de bezoekersdata, Facebook Pixel en een tracking link ontvang je ontzettend veel informatie om advertenties te optimaliseren.

Bezoekersdata

Bij het verkopen van tickets kun je bezoekersdata toevoegen. Bezoekersdata is extra informatie die bezoekers invullen bij het kopen van een ticket. Naast demografische gegevens, kun je alles vragen wat je wilt. Bijvoorbeeld kun je als een food-evenement organiseert de culinaire voorkeuren van je bezoekers vragen. Deze informatie helpt je om effectiever inkopen te doen en verspilling tegen te gaan.

Met Eventix kun je jouw klantenbestand(en) met de bezoekersinformatie downloaden en dit bestand gebruiken tijdens adverteren. Facebook heeft de optie om een klantenbestand als basis voor een doelgroep te gebruiken. Upload het klantenbestand en Facebook gaat op zoek naar soortgelijke profielen (van je bezoekers) - door Facebook ook we ‘vergelijkbare doelgroepen’ genoemd.

Facebook Pixel

De Facebook Pixel meet de conversie in een ticketshop. Conversie bestaat uit twee soorten: ‘harde’ en ‘zachte’ conversie. Harde conversie is het kopen van een ticket. Zachte conversie is het inloggen in de ticketshop via Facebook, het achterlaten van overige persoonsgegevens en het selecteren van tickets. Eigenlijk is het iedere mogelijke actie in een ticketshop wat geen ‘ticket kopen’ is.

Door de informatie die je van de Facebook Pixel krijgt, kun je op aangepaste doelgroepen adverteren. Daarnaast kun je bezoekers die al een ticket hebben gekocht uitsluiten van een advertentie. Een advertentie met ‘Koop nu je ticket’ is niet relevant voor een bezoeker die al een ticket gekocht heeft. Wat wél een relevante advertentie voor deze doelgroep is, is een advertentie met ‘Koop consumptiemunten en wacht minder tijdens het evenement.’

Tracking link

Als je - de eerder genoemde - tracking link aan de post over het bekendmaken van bijvoorbeeld een line-up hangt, krijg je inzicht over bezoekers die aan de hand van het bekendmaken een ticket hebben gekocht. Deze doelgroep is tevreden over de namen op de line-up en hebben aan de hand van een artiest een ticket gekocht. Bedien deze groep met een advertentie met bijvoorbeeld een relevante afspeellijst en versterk de band met deze groep bezoekers.

Visuele afbeelding van een tracking link om inzicht te krijgen over bezoekers die een ticket hebben gekocht.

EVENTIX TIP: Genereer unieke kortingscodes

In plaats van één algemene kortingscodes, kun je via Eventix zoveel unieke kortingscodes als je wilt genereren. Met de unieke kortingscodes kun je veel beter meten en weten of je kortingscodes gebruikt worden.

Het gebruik van kortingscodes

Het gebruik van kortingscodes kan helpen om meer tickets te verkopen. Unieke kortingscodes zijn een ideale manier om meer uit je Direct Mailing (en ticketshop) te halen. Verstuur een mail naar je trouwe bezoekers om ze te belonen of activeer inactieve ontvangers van je maillijst(en).

Heb je vragen over de uitverkochte ticketshop of over het kaartverkoopsysteem van Eventix? Stuur een berichtje via de chat rechts in je scherm!

Start met Eventix!
Author image

Tjeerd Leendertse

Content Marketeer

Schrijft over ticketing, beleving en marketing. Gelooft in de kracht van taal en is verliefd op mooie woord(grapp)en Gaat nóg een keer een boek schrijven.