20 februari 2020 Marketing

Kun je nog online adverteren zonder Facebook Pixel?

Deborah Schoonen

Facebook is voor organisatoren van evenementen tegenwoordig een belangrijk hulpmiddel om te adverteren. Je kunt hele specifieke doelgroepen kiezen en zo zorgen dat precies de juiste mensen jouw advertentie te zien krijgen. Nog niet elke organisator is echter op de hoogte van de volledige potentie die adverteren op Facebook met zich meebrengt.

Wat is de Facebook Pixel?

De Facebook Pixel is een stukje code dat je in jouw website of je ticketshop integreert. Zodra je de Facebook Pixel hebt ingesteld, wordt deze telkens geactiveerd als iemand actie onderneemt op je website of ticketshop. Dit kan van alles zijn, van het bekijken van je line-up tot aan het kopen van een ticket.

Wanneer je de Facebook Pixel gebruikt, levert dat je veel extra mogelijkheden op bij het instellen van je advertenties op Facebook. Dankzij de pixel ontvang je extra informatie over het soort mensen dat op jouw advertentie heeft geklikt. Ook kun je zien welke acties zij op jouw website ondernemen. Hierdoor kun je de resultaten van een advertentiecampagne tot in detail meten en je ticketverkoop verder stimuleren.

Dankzij de extra functies die de Facebook Pixel met zich meebrengt, kun je gerichter adverteren. Zo kun je bijvoorbeeld een doelgroep instellen die lijkt op 'je beste bezoekers', de groep bezoekers die regelmatig op je evenement te vinden is. Een andere optie die veel organisatoren kiezen, is om advertenties te richten aan mensen die het aankoopproces zijn begonnen, maar niet hebben afgemaakt. De Facebook Pixel maakt het mogelijk om je advertenties heel gericht te laten zien aan de juiste doelgroep. Op deze manier kun jij het maximale uit je advertentiebudget halen.

Wat zijn de opties van adverteren zonder de Facebook Pixel?

Een belangrijke stap bij het instellen van je advertenties, is het bepalen van de doelgroep aan wie je de advertenties wilt laten zien. Je wilt je doelgroep zo specifiek mogelijk instellen, want zo zorg je dat alleen de juiste mensen je advertentie te zien krijgen. Je betaalt daardoor niet onnodig om je advertentie te laten zien aan mensen die toch niet binnen je doelgroep vallen.

Er zijn verschillende manieren om je doelgroep te bepalen zonder gebruik te maken van de Facebook Pixel. Een eerste mogelijkheid is om zelf een doelgroep in te stellen en de advertenties te laten zien op basis van locatie, leeftijd en interesses.

Een andere optie is om je bestaande klantenbestand in te voeren als doelgroep voor je advertenties. Zo kun je mensen die al eerder op je evenement zijn geweest laten zien dat er een nieuwe editie aankomt. Deze optie is echter beperkt als je jouw evenement juist bij een groter publiek onder de aandacht wilt brengen.

EVENTIX TIP: Maak van je klantenbestand een vergelijkbare doelgroep

Om het publiek voor jouw evenement verder uit te breiden, kun je er ook voor kiezen om je advertentie te laten zien aan een vergelijkbare doelgroep van je bestaande klantenbestand. Facebook selecteert dan zelf een doelgroep bestaande uit mensen die dezelfde karakteristieken hebben als je bestaande bezoekers en daardoor wellicht ook geïnteresseerd zijn in jouw evenement.

Welke mogelijkheden biedt de Facebook Pixel?​​​​​​​

Zonder de Facebook Pixel te gebruiken heb je meerdere opties om je doelgroep te bepalen. Wil je echter écht op scherp schieten met je advertenties, dan brengt de Facebook Pixel veel extra mogelijkheden met zich mee. Veelgebruikte strategieën om advertenties in te stellen met gebruik van de Facebook Pixel zijn: retargeting, uitsluiten en vergelijkbare doelgroepen.

Retargeting

Retargeting houdt in dat je bezoekers die eerder op je website of in je ticketshop zijn geweest opnieuw gaat benaderen. Je kunt zo een groep bezoekers benaderen die wel in je ticketshop zijn geweest, maar nog geen ticket hebben gekocht. Soms hebben mensen wat tijd nodig om te besluiten dat ze tickets voor je evenement willen kopen. Door retargeting in te zetten, zorg je dat deze mensen je niet vergeten.

Bij retargeting op specifieke pagina's kun je zelf bepalen op welke pagina's je de targeting wilt toepassen. Als je een uitgebreide website hebt met meerdere landingspagina's, kun je bijvoorbeeld verschillende advertenties laten zien aan bezoekers van verschillende pagina's. Heeft iemand bijvoorbeeld de line-up bekeken, dan kun je die met een Facebook-advertentie nog eens extra onder de aandacht brengen.

reatrgeting aangepaste doelgroep facebook pixel

Uitsluiten

Als je gaat adverteren op Facebook, herkent Facebook welke mensen mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw evenement. Hier is Facebook zo goed in, dat de advertentie ook wordt vertoond aan bezoekers die al een ticket hebben gekocht. Dat is zonde, want zo betaal je onnodige advertentiekosten. Daarom is het verstandig om doelgroepen uit te sluiten voor je advertentie. Je kunt dankzij de Facebook Pixel instellen dat mensen die al hebben afgerekend in jouw ticketshop geen advertenties meer te zien krijgen.

Het uitsluiten van bezoekers voor je advertenties helpt om je advertentiebudget effectiever te besteden. Met het budget dat je bespaart voor deze doelgroep, kun je je advertentie laten zien aan potentiële bezoekers die nog geen ticket hebben gekocht. Zo haal je zoveel mogelijk uit je budget.

Eén uitzondering hierop is wanneer je optionele producten wilt verkopen aan klanten die al een kaart hebben gekocht. In dit geval zijn zij dan juist je doelgroep. Dit heet 'upselling' en kan enorm helpen bij het verhogen van je omzet. Je leest er hier meer over.

Vergelijkbare doelgroep

Met een vergelijkbare doelgroep benader je een nieuwe doelgroep die is gebaseerd op een aangepaste doelgroep. Je kunt aangepaste doelgroepen maken op basis van je klantenbestand, websiteverkeer en betrokkenheid bij je evenement. Andere opties zijn om aangepaste doelgroepen te genereren uit de mensen die op je advertentie hebben geklikt of op je betaalpagina zijn geweest. Als je een vergelijkbare doelgroep maakt gebaseerd op een aangepaste doelgroep, selecteert Facebook mensen met vergelijkbare karakteristieken, interesses en gedrag.

De conclusie: kun je nog adverteren zonder de Facebook Pixel?

Het is zeker nog mogelijk om te adverteren zonder de Facebook Pixel. Ook zonder de pixel te gebruiken heb je verschillende opties om een specifieke doelgroep te selecteren voor je advertenties. Wel zijn de mogelijkheden als je gebruikmaakt van de Facebook Pixel vele malen uitgebreider. Je kunt heel specifiek bepalen wie jouw advertenties te zien krijgt en wie niet. Hierdoor schiet je op scherp en verspil je geen onnodig budget aan mensen die niet geïnteresseerd zijn of al een ticket hebben gekocht. Je haalt zo het maximale uit je advertenties. Daarom is het een goed idee om de Facebook Pixel te overwegen als je van plan bent te gaan adverteren op Facebook.

Wil je de mogelijkheden van je tracking verder uitbreiden met Google Tag Manager (GTM)?

Volg onze handleiding!
Author image

Deborah Schoonen

Content Marketeer

Is in de zomer geregeld op de Nederlandse festivals te vinden. Wordt blij van goede muziek en mooie verhalen. Is altijd bezig met het plannen van de volgende reis.